MirAcLe WoRdS

25 December 2009

Women is complex

If you kiss her, you are not a gentleman
If you don’t, you are not a man
If you praise her, she thinks you are lying
If you don’t, you are good for nothing
If you agree to all her likes, you are a wimp
If you don’t, you are not understanding
If you visit her often,she thinks it is boring
If you don’t , she accuses you of double-crossing
If you are well dressed, she says you are a playboy
If you don’t , you are a dull boy
If you are jealous, she says it’s bad
If you don’t, she thinks you do not love her
If you attempt a romance, she says you didn’t respect her
If you don’t, she thinks you do not like her
If you are a minute late, she complains it’s hard to wait
If she is late, she says that’s a girl’s way
If you visit another man, you’re not putting in “quality time”
If she is visited by another woman, “Oh it’s natural, we are girls”
If you kiss her once in a while, she professes you are cold
If you kiss her often, she yells that you are taking advantage
If you stare at another woman, she accuses you of flirting
If she is stared by other men, she says that they a just admiring
If you talk, she wants you to listen
If you listen, she wants you to talk
MirAcLes dO HaPpEn!

21 December 2009

You Are Not Alone

Another Day Has Gone
I'm Still All Alone
How Could This Be
You're Not Here With Me
You Never Said Goodbye
Someone Tell Me Why
Did You Have To Go
And Leave My World So Cold

Everyday I Sit And Ask Myself
How Did Love Slip Away
Something Whispers In My Ear And Says
That You Are Not Alone
For I Am Here To Stay
Though You're Far Away
I Am Here To Stay

You Are Not Alone
I Am Here With You
Though We're Far Apart
You're Always In My Heart
You Are Not Alone
All Alone
Why, Alone
Just The Other Night
I Thought I Heard You Cry
Asking Me To Come
And Hold You In My Arms
I Can Hear Your Prayers
Your Burdens I Will Bear
But First I Need Your Hand
Then Forever Can Begin
Whisper Three Words And I'll Come Runnin'
And Girl You Know That
I'll Be There
I'll Be There
MirAcLes dO HaPpEn!

Kejutan!!!

wa~~~~~~~~~~~~~~~!!! betapa sedihnyer hati smlm... sbb... Pak Long aku tlh kembali ke Rahmatullah... 20 Disember 2009... al-Fatihah ntok arwah.. harap arwah ditempatkan di klgn org yg beriman.. amin....
MirAcLes dO HaPpEn!

14 December 2009

erm... da 2-3 mggu cuti berlalu...
satu bnde berfaedah pon aku lom wat lg...
adesss...
2 mggu lg jd fom 3... a.k.a PMR fighter!!!!
MirAcLes dO HaPpEn!

25 November 2009

yay~!!!

exam da abes....
result pon da dpt...
agk ok laa...

7A 2B 1C...

B-BI ngan SENI
C-ARAB...
MirAcLes dO HaPpEn!

21 October 2009

erm...

huhu.. exam da dkt daa...
menghitung hari jek... huh!!!
mmg gler2 tension+bz r...

hurm... nk story ape lg ek??
folio x siap lg...
omwek??? x yah ckp r...

mggu ni mak aku gi kursus kat Glory Beach Resort...
so, die x dtg kat cni...
abah pon mgkn x dtg... huhu...

mggu nie mmg kne study btol2...
da x leh memain da...
okayla... got to go...
MirAcLes dO HaPpEn!

27 September 2009

my class

This is my class member...

MirAcLes dO HaPpEn!

...putus asa...

Salam kepada teman-temanku...

erm.. makin lama aku rase makin tension...
aku rasa macam aku mula benci hidup paku..

aish~!!!! x baik aku cakap macam ni.. macam tak bersyukur la pulak kan???



nak dijadikan cerita...

aku btol2 nga tension sbb exam da dkt... mcm2 la kne wat...
kerja kursus.. folio... adesss....
saket ati btol la~!!!

time ni lak aku teringat kat seseorang....

ha~!!!! korg jgn pike yg bkn2...
aku terpike kat cikgu aku la... Name die Cikgu Aziz bin Rasol...
aku ngan member aku pggl die cikgu hensem...
ade yg pggl die cikgu macho......
ha3...

Aku teringat kate2 die...
die kate..

"Kejayaan dicapai setelah berusaha,
berdoa dan bertawakal kepada ALLAH
disertai dengan kesungguhan yang tinggi"
Mmg betul ape yg ckgu ckp... tp,...
kesungguhan aku tinggi ke???
cukup ke aku berusaha???
hurm.. aku sendiri x psti...
lagi satu kata2 die yang aku mmg akn igt smpai bile2... ialah...
"Tidur semasa ujian ibarat mati katak sebelum berperang"
Sejak die ckp mcmtuh.. aku mula sedar yg aku ni bnyk main2...
aku kene ubah diri aku kearah kebaikan...
smpai bile aku nk jd cmnie???
Sjak drpd tuh.. aku ubah sket kate2 cgku untok kebaikan aku...
Bunyinye cmnie....
"Tidur semasa guru mengajar ibarat mati katak sebelum berperang"
Aku harap ngan kate2 aku nie...
korg dpt la iktibar yerp...
Sekian....
...WASSALAM...

MirAcLes dO HaPpEn!

24 September 2009

video

take a look....


MirAcLes dO HaPpEn!

06 September 2009

Fine~!!!

Why Is It Everytime I Try
It Always Comes Back As A Lie
I Could Believe In
The Words That You Say To Me
But Lately I Think I Wont Agree

What Makes The World Go By
If You Cannot Crush My Life
What Holds You Up So High
When You Want It All The Time

Coz We Will Be Fine In Matter Of Time
Subject To My Mind As Were Crossing The Line
Directions To See Perfection
To Be A Pain Of A Kind Always Crashing On Me

Suffercate, Time, Matter It..will Be Fine Today
And The Days They Go On And On
As All The Time Im All Alone
It Never Pays Me To Say
That Im Not Ok But You Still Have Time To Make Fun Of Me

What Makes The World Go By
If U Cannot Crush My Life
What Holds You Up So High
When You Want It All The Time

And I Dont Believe In Time
We Will See A Pain Of A Kind Always Crashing On Me
Suffercate, Time, Matter it.. willBe Fine
Today..........
MirAcLes dO HaPpEn!

High school rocker~!!!

It Started Off As A Reason
A Reason For The Season
The Plan Of The Mission Was About To Go The Other Way
Of Possition
A Multi Expedition Time After Time It Helds Me Up!

Now Im In A Mess
Such A Stress
I Dont Wanna Know

Where It Goes
How It Flows
Never Mind Lets Go To A Better Place,
Off This Chase I Will Leave It All

So I Better Run Away
Coz All I Wanna Be Is Just A

Highschool Rocker!
A Mighty Mighty Stopper!
Nothing..S Gonna Change My Mind To Blow!

Just Another Believer!
A Lousy Lousy Lover!
Nothing..S Gonna Change My Mind To Blow!

Its Off Alone To Be A Disaster
And Closer To The Answer
The Cross Of My Finger Could Be More Than Just A Way! To! See!!
What I Will Be
And Strike Away To Be Me Time After Time It Wakes Me Up!

Now Im In A Mess
Such A Stress
I Dont Wanna Know
Where It Goes How It Flows
Never Mind Lets Go
To A Better Place!
Off This Chase!
I Will Leave It All So I Better Run Away
Coz All I Wanna Be Is Just A
Highschool rocker~!!!
MirAcLes dO HaPpEn!

Hanya Allah yg tau...

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..
Moga pesananku sampai padanya
walau aku sendiri tidak mengetahui siapa
dan dimana si dia..

Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan
dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..
Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nanti…

“Apabila kau ingin berteman,Janganlah kerana kelebihannya, Kerana mungkin dengan satu kelemahan,Kau mungkin akan menjauhinya….
Andai kau ingin berteman,Janganlah kerana kebaikannya,Kerana mungkin dengan satu keburukan,Kau akan membencinya….
Andai kau inginkan sahabat yang satu, Janganlah kerana ilmunya,Kerana apabila dia buntu,Kau mungkin akan memfitnahnya…..
Andai kau inginkan seorang teman,Janganlah kerana sifat cerianya,Kerana andai dia tidak pandai menceriakan,Kau mungkin akan menyalahkannya….
Andai kau ingin bersahabat,Terimalah dia seadanya,Kerana dia seorang sahabat,Yang hanya manusia biasa…Jangan diharapkan sempurna,Kerana kau juga tidak sempurna, Tiada siapa yang sempurna…"
MirAcLes dO HaPpEn!

Tolong beritahu si dia

Tolong Beritahu Si Dia

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..
Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..
Tolong ingatkan si dia, Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia. aku kasihinya kerana santunnya..
Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..
Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..
Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak menjadi penyebab bertambah rindunya..
Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..
Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..

Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri….
MirAcLes dO HaPpEn!

Dia pilihanku....

Aku sedang menanti dia
Seorang lelaki yang akan bergelar suami
Seorang mukmin yang merindui syahid di jalan ALLAH
Seorang hambaNYA yang senantiasa zikrullah
Dia seorang lelaki yang tegas dan berani

Dia tidak pernah takut untuk berkata benar
Dia tidak pernah gentar melawan nafsu yang ingin menguasai diri
Dia sentiasa mengajak aku berjuang berjihad fisabilillah
Dia selalu menghiburkan akuDengan alunan ayat-ayat suci Al-Quran

Dengan zikir-zikir munajat
Dengan surah-surah rindu yang dihafaznya
Ketika aku leka diulik mimpi indah duniawi
Dia menasihati ku supaya mengingati mati

Ketika aku sedang asyik terpesona dengan buaian cinta dunia
Dia menyedarkan aku betapa lazatnya lagi pesona cinta Yang Maha Esa
Dia memang sentiasa kelihatan penat
Matanya penat kerana membaca
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir
Badannya letih kerana bermunajat di malam hari

Dia sentiasa mengingati mati
Baginya,dunia ini adalah pentas lakonan semata-mata
Kita hambaNYA adalah pelakon
Hasil keputusan lakonan kita akan diputuskan di padang Mahsyar nanti
Dia sentiasa menjaga matanya dari berbelanja perkara-perkara maksiat

Dia sentiasa mengajak aku mendalami ajaran Islam
Dia seorang yang penyayang dan taat akan kedua ibu bapa
Dia juga sentiasa berbakti untuk keluarga
Dia sentiasa tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan

Baginya, dugaan-dugaan itulah yang akan menjahit semula
Sejadah imannya yang terkoyak
Lantaran mungkin kerana kekhilafannya sendiri
Dia sentiasa menjaga solatnya kerana itulah maruah dirinya
Dia sentiasa bersedia menjadi imam dan pemimpin keluarga

Dia tidak pernah berasa malu mempertahankan agama IslamNYA
Kerana Islam adalah addin ALLAH yang sebenar-benarnya
Dia sentiasa ingin mencontohi sifat-sifat mulia Rasullullah S.A.W.
Dia juga sentiasa berusaha mencintai kekasih agungnya
Kekasih sejatinya dan kekal abadi
Iaitu ALLAHURABBI

Dia selalu berdoa dan mengimpikan syurga
Dia ingin mengajak aku ke sana sekali
Kerana, di situlah tempat pertama wujudnya cinta
Dia ingin bawa aku ke syurga yang abadi dan hakiki

Aku mencintai dia kerana agamanya dan kerana cintanya kepada Maha Pencipta
Andai dia hilangkan cintanya, maka hilanglah cintaku pada dia
Cinta dia terhadap Maha Pencipta mendekatkan aku padaNYA
Cinta Illahi jugalah yang menyebabkan aku memilih dia

Siapakah dia..???
Aku juga tidak mengetahui siapakah dia jodoh ku
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui segala sesuatu
Doaku, semoga dia tercipta untuk ku
Semoga aku bertemu jodoh dengan dia
Kerana..Dia pilihan ku..

Masih terlalu muda untukku memikirkannya...
Hanya doa menjadi pembantuku...
MirAcLes dO HaPpEn!

Sucikan otak anda~!!!

Sebaik sahaja anda baring, anda mula merasakan otot-otot anda mula menegang. Anda cuba mengelak dengan cuba memberi alasan, tetapi dia enggan menerima alasananda bahkan semakin merapati anda. Diabertanyakan adakah anda takut. Tetapi anda dengan berani menggelengkan kepala. Jari-jemarinya mula meneroka untuk mencari apa yang dihajati. Dan kali pertama jarinya menyentuh tempat yang betul. Semakin dalam dia menusuk semakin kuat anda mengerang. Tetapi dia masih dengan sikapnya dan melakukanny adengan selembut yang boleh sebagaimana yang telah dia janjikan. Dia merenung jauh ke dalam mata anda dan mahu anda percayakannya. Ini bukanlah kali pertama bagi dirinya. Dia terus tersenyum dan anda mamberi lebih ruang masuk kepadanya. Anda mulamerayu agar dia mempercepatkannya. Tetapi dia masih lagi melakukannya dengan perlahan agar anda merasakan kesakitan yang paling minimum. Semakin dalam tusukkannya semakin andamerasakan tisu-tisu anda koyak. Kesakitan makin terasa diikuti dengan sedikit darah mengalir. Dia merenung kepada anda dan bertanyakan adakah ia menyakitkan?. Mata anda digenangi dengan air mata tetapi andamenggelengkan kepala dan mahu dia terus melakukannya. Dia meneruskan dengan apa yang patut dilakukan. Terus keluar masuk. Tetapi anda sudah mula merasa kebas dan tidak lagi merasakan apa-apa. Beberapa ketika kemudian anda merasakan sesuatu memancut dan dia mengeluarkannya dari anda. Anda terbaring dengan wajah yang pucat. Dia menghamparkan sekuntum senyuman kepada anda dan mengatakan anda adalah antara yang terdegil tetapi telah memberinya banyak pengalaman. Anda hanya tersenyum tawar dan juga inilah pengalaman pertama anda. Dengan senyuman yang tawar anda punmengucapkan terima kasih kepada doktor kerana mencabut gigi anda...
MirAcLes dO HaPpEn!

Mandi~!!!

KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh.. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus.

Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.

Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya.

Mengeluarkan racun:
Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.

Jangkitan kulit :
Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit.

Selesema dan sakit kepala :
Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk.Lakukannya selama 10 hingga 20 minit.

Insomnia :
Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan hidung, selsema dan sembelit.
MirAcLes dO HaPpEn!

Kewujudan Allah

Pada suatu hari, seorang wanita bertudung pergi ke kedai baju untuk membeli sepasang baju kurung.


Tidak lama kemudian, datanglah seorang wanita beragama islam yang berpakaian seksi. Dia memakai baju tidak berlengan dan mini skirt. Wanita itu mula-mulanya ingin bertanya tentang rupanya sama ada cantik atau hodoh.
Walaupun wanita bertudung itu tidak suka akan cara wanita berpakaian seksi itu, tetapi dia tetap berkata ¿CANTIK¿¿
Selepas itu, mereka berbual. Apabila wanita bertudung itu menyebut nama ALLAH, wanita berpakaian seksi itu pun berkata ¿SAYA TIDAK PERCAYA ALLAH¿
Wanita bertudung itu hairan lalu bertanya.
Wanita berpakaian seksi itu menarik tangan wanita bertudung lalu menunjuk ke arah jalan raya. Wanita berpakaian seksi itu berkata ¿KALAU ALLAH WUJUD, TUNJUKKAN SAYA DI MANA DIA BERADA!¿

Wanita bertudung itu berhenti lalu berfikir.

Ketika itu, angin bertiup kencang. Wanita bertudung itu mendapat akal, dia berkata ¿KITA MEMANG TIDAK TAHU DI MANA ALLAH, TETAPI SAYA AKAN BUKTIKAN BAHAWA ALLAH ITU WUJUD.¿
Wanita berpakaian seksi itu melihat wanita bertudung itu sambil tersenyum.
Wanita bertudung itu kata, ¿DAPATKAH KAMU MERASAKAN ANGIN YANG SEDANG BERTIUP KENCANG?¿
¿YE, KENAPA?¿ Jawab si wanita yang seksi itu
¿BAIKLAH, DAPATKAH KAMU MELIHAT ANGIN ITU?¿ Tanya wanita bertudung itu.
¿SUDAH TENTULAH TIDAK.¿ Jawab si wanita yang seksi itu.
¿YES! THAT¿S THE POINT!¿ Kata wanita bertudung itu dengan kuat.
¿AKU TAK FAHAMLAH¿ Wanita yang seksi itu kelihatan buntu.
¿KAMU DAPAT MERASAKAN ANGIN, TAPI TIDAK DAPAT MELIHAT ANGIN ITU. SAMA JUGA DENGAN ALLAH, JIKALAU KAMU PERCAYA AKAN-NYA DAN CUBA MENJADI MANUSIA YANG SOLEHAH, KAMU AKAN MERASAKAN KEWUJUDAN ALLAH.¿ Jelas wanita bertudung itu.
¿OK, SAYA AKAN CUBA MENJADI MANUSIA YANG SOLEHAH. APAPUN, TERIMA KASIH, YE.¿ Wanita berpakaian seksi itu senyum.

Sejak hari itu mereka menjadi sahabat yang baik.
MirAcLes dO HaPpEn!

Surat dari Syaitan

SURAT DARI SETAN UNTUK MU

Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.
Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu
Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulai santapanmu,
juga tidak sempat mengerjakan solay Isyak sebelum berangkat ketempat tidurmu
Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya
Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu.
Hai Bodoh, Kamu millikku.Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.
Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk mebalaskannya
Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untukmu dihari depan.Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.
Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH
Aku benar-benar berterima kasih padamu, karena aku sudah menunjukkan kepadaNYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani

Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong,munafik,makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua ,Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.

TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.
Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.Ini hanya merupakan surat penghargaanku untuk mu.Aku ingin mengucapkan 'TERIMA KASIH' kerana sudah mengizinkanku memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu.
Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu.Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa.

Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong,berjudi,bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya.Begitulah anak-anak .Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas dosa-dosamu.Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.

Hanya saja kau harus menjadi orng tolol yang lebih baik dimata ALLAH.
MirAcLes dO HaPpEn!

16 things girls don't notice

1) Guys may be flirting around all day, but before they go to sleep they always think about the girl they truly care about

2) Guys are more emotional then you think if they loved you at one point it takes them a lot longer then you think to let you go, and it hurts every second that they aren't with you

3) Guys go crazy over a girl's smile ( :

4) A guy who likes you wants to be the only guy you talk to

5) Giving a guy a hanging message like "You know what uh...never mind....." would make him jump to a conclusion that is far from what you arethinking and he'll assume he did something wrong and he'llobsess about it trying to figure it out

6) If a guy tells you about his problems, he just needs someone to listen to him. you don't need to give advice

7) A usual act that proves that the guy likes you is when he teases you.

8) GUYS LOVE YOU MORE THEN YOU LOVE THEM!

9) Guys use words like hot or cute to describe girls. They rarely use beautiful or gorgeous. If a guy uses that, he loves you or likes you a whole heck of a lot.

10) If the guy does something stupid in front of the girl,he will think about it for the next couple days or until the next time he spends time with you

11) When a guy looks at you for longer than a second, he's definitely thinking something

12)A guy would give the world to be able to read a girl's mind for a day

13)No guy can handle all his problems on his own He's just too stubborn to admit it

14)NOT ALL GUYS ARE RUDE! Just because ONE is RUDE doesn't mean he represents ALL of them

15) WHEN A GUY SACRIFICES HIS SLEEP AND HEALTH JUST TO TALK TO YOU, HE REALLY LIKES YOU AND WANTS TO BE WITH YOU AS MUCH AS POSSIBLE

16) Even if you dump a guy months ago and he loved you he probably still does and if he had one wish it would be you to come back into his life
MirAcLes dO HaPpEn!

bacaler....

Tolonglah ambil masa 2 minit untuk membaca ini....
kalau lebih duaminittu bukan membaca la tu..tapi mengeja.. ;-)

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi MahaPengasih...
Bayangkan benda ini berlaku pada anda..... Suatu hari pada masa Sembahyang Jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah... tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesingun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik ""Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu" Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri....

daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk PakImam tu... Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok Pak Imam, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat"....

Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah.... Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas.selain terhibur anda fikirlahlah..."

Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 20 ygbetul-betul beriman... "" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah..baru kena ugut terus lari lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja..tu pun bila time sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya..."

"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran"

"Lawak kan , berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia"

"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukup masa..Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau email yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur agama
Lawak kan ???/ Kenapa gelak/ tu kan realiti.. tapi yg paling lawak sekali.. berapa orang yang lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain... berapa orang yang akan buka email ni untuk luangkan masa membaca?
berapa banyak????
wallahuaallam
MirAcLes dO HaPpEn!

Doa malaikat

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan "
"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidakmelakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya terlebih dahulu MEMOHON AMPUN DAN MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja, semogakita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmatiAllah S.W.T, Insyaallah.Selamat MenyambutRamadhan Al Mubarak.Semoga Ramadhan membawa keberkatan kepada semua dan mengukuhkan ukhwah yang terbina maapkan sya lau slame kta knal sye ad wat salah....












MirAcLes dO HaPpEn!

Allah

ADA SEORANG LELAKI PERGI KE KEDAI GUNTING RAMBUT UTK MENGGUNTING RAMBUT DAN JANGGUTNYA. APABILA BARBER ITU MEMULAKAN TUGASNYA, MEREKA PUN BERBORAK DAN BERCAKAP MENGENAI BYK PERKARA.TAPI BILA MEREKA MULA BERBICARA MENGENAI ALLAH,BARBER ITU PUN BERKATA,'' SAYA TAK PERCAYA ALLAH ITU WUJUD.''''KENAPA KAMU KATA BEGITU?'' TANYA SI LELAKI TADI.
>>>>>>>>>>>>>>> '' CUBA KAMU KELUAR DI TGH JLN ITU DAN TUNJUKKAN PD SAYA BAHAWA ALLAH ITU WUJUD. KALAU BETUL ALLAH WUJUD,KENAPA RAMAI SGT ORG SAKIT KAT LUAR TU? KENAPA MASIH ADA KANAK2 YG TERBIAR? KALAU BETUL ALLAH WUJUD,DAH TENTU TIADA KESAKITAN DAN KEPERITAN HIDUP DLM DUNIA NI. SAYA X DPT BAYANGKAN ALLAH YG MAHA PENYAYANG BOLEH MEMBENARKAN SEMUA INI BERLAKU''.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> SI LELAKI ITU PUN BERFIKIR SEJENAK. TAPI DIA TIDAK MEMBERI SEBARANG JAWAPAN KERANA TIDAK MAHU MEMULAKAN PERTENGKARAN. SELEPAS BARBER ITU MENGHABISKAN TUGASNYA, SI LELAKI TADI PUN PERGI.SELEPAS BEBERAPA LANGKAH,SI LELAKI TADI TERNAMPAK SEORG LELAKI BERAMBUT PANJANG,SELEKEH,KOTOR DAN JANGGUT TIDAK TERURUS. SI LELAKI TADI PUN BERPATAH BALIK DAN PERGI SEMULA KE KEDAI GUNTING RAMBUT TADI DAN BERKATA,'' KAMU TAHU TAK YG SEBENARNYE BARBER JGK TIDAK WUJUD?''''KENAPA KAMU KATA MCM TU? SEDANGKAN SAYA BARU SAJE GUNTING RAMBUT KAMU TADI''.KATA BARBER.''TIDAK!'' KATA SI LELAKI TADI.''KALAU BARBER WUJUD, DAH TENTU TIDAK ADA ORG YG BERAMBUT PANJANG TIDAK TERURUS DAN KOTOR SERTA JANGGUT YG PANJANG DAN KOTOR MCM LELAKI DI TEPI JALAN ITU''.''AH! BARBER MMG WUJUD! LELAKI TU JADI MCM TU SBB DIA TIDAK DTG PADA SAYA UTK MENGGUNTING RAMBUTNYE!''.KATA BARBER.''TEPAT SEKALI!''. KATA SI LELAKI TADI.''THAT'S THE POINT!. ALLAH JGK WUJUD. ITULAH YG TERJADI (KEPERITAN&PENDERITAAN) JIKA MANUSIA TIDAK MENGINGATINYA DAN KEMBALI PADANYA UTK MEMOHON PERTOLONGAN.''
MirAcLes dO HaPpEn!

Kawan???

mak kata, KAWAN tu ibarat lebah, habis madu sepah dibuang.......

abah kata, KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit.....

atuk kata, KAWAN tu seperti air terus mengalir.....

nenek kata, KAWAN tu bak bulan dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana....

kate sedare, kawan tu mcm makanan, kawan makan kawan!!

abang kata, KAWAN tu seperti lembu mengikut saje ape dikata........

kakak kata, KAWAN tu tak ubah macam durian bau je busuk tp sedap dimakan....

adik kata, KAWAN tu macam biskut sekejap ade sekejap takde.......



AKU kata, kawan tu tak kisahlah camner.. walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN, SEPERTI LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!! dia tetap kawan... tau tak sebab ape???

sekali aku dah kawan ngan dia selamanye dia ttp kawan aku... itu cara aku berkawan..!!
MirAcLes dO HaPpEn!

Rasulullah SAW dgn sebiji limau

Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya.Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira.

Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum. Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu.

Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya."

Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa.

Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya di'tewas'kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW..
MirAcLes dO HaPpEn!

Ramadhan...

Sajak Ramadhan

Oh Ramadhan,
Bulan yang diturunkan Al-Qur'an,
Bulan rahmat dan bulan berkat,Ramadhan al-Mubarak.
Aku bersyukur kepadaMu Ya Allah kerana diberi kesempatan menemui Ramadhan kali ini.
Aku berharap Engkau bukalah pintu keampunanMu dan rahmatMu untuk ku.Dan izinkan lagi bagiku berjumpa Ramadhan ditahun depan dan seterusnya...

Oh Ramadhan,
kedatanganmu ditunggu penuh harapan,dan ketibaanmu kami mulia dan raikan,para abidin dan solehin berpesta peluang beribadat kepada Yang Esa.

Dulu,puasa adalah satu beban yang terpaksa aku tanggung kerana suruhanMu.Sekarang ianya satu nikmat ibadat yang aku rela dan redha.Dan aku tersenyum gembira melaksananya keranaMu.

Dulu,aku lebih suka menonton Tv atau membeli-belah bersama anak2 dan isteriku.Sekarang,aku lebih suka dan rela bersama mereka setiap malam di rumahMu Ya Allah.

Oh Ramadhan,Setiap tahun Kau datang,Hanya sebulan bersamaku,Membawa bersamamu Lailatulqadar,Dan Kau akan pergi lagi,Di iringi tangisan para abidin dan solehin.

Adalah menjadi harapanku untuk memanfaatkan bulan Ramadhan ini dengan memperbanyakkan istighfar,zikir dan solat memohon keampunan dan keredhaan Allah swt.
Aku panjatkan doa ini kepada Engkau Ya Allah untuk diperkenankan supaya aku tidak termasuk dari mereka yang rugi saperti firmanMu dalam surah Al-Ansr.
Oh Ramadhan,Lupalah peritiwa dulu,maafkan aku kerana mengherdikmu,Kini aku amat senang bersamamu,Aku lebih rela dan redha,Datanglah kepadaku,
MirAcLes dO HaPpEn!

kasih sayang seorang ibu...

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu.Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.
Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai RM4.00
2) Tolong jaga adik RM4.00
3) Tolong buang sampah RM1.00
4) Tolong kemas bilik RM2.00
5) Tolong siram bunga RM3.00
6) Tolong sapu sampah RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anaksambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.
1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian &keperluanmu - PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata,"Saya Sayangkan Ibu".Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang ditulisnya.

Ingat lagu di RTM? - Who's next? My mother! Who'snext? My Mother!
MirAcLes dO HaPpEn!

Why teenagers fall in love???

Did you know that every night before you go to sleep there Is one person of the opposite sex thinking of you?
They want to kiss you, they want to be with you, they are always thinking about you, and this Is all true and not fake.

Advice..
*WHEN SHE ACTS SHY*
-SAY I LOVE YOU-

*WHEN SHE RUNS AWAY FROM YOU*
-CHASE HER-

*WHEN SHE PUTS HER FACE NEAR YOURS*
-KISS HER-

*WHEN SHE KICKS & PUNCHES*
-HOLD HER TIGHT-

*WHEN SHE'S SILENT*
-SHE'S THINKING' OF HOW TO SAY 'I LOVE YOU'-

*WHEN SHE IGNORES YOU*
-SHE WANTS ALL YOUR ATTENTION!-

*WHEN SHE SAYS YOUR CRAZY/WEIRD*
-SHE'S REALLY CRAZY ABOUT YOU-

*WHEN SHE PULLS AWAY*
-GRAB HER BY THE WAIST AND NEVER LET GO-

*WHEN YOU SEE HER AT HER WORST*
-TELL HER SHE'S BEAUTIFUL-

*WHEN SHE SCREAMS AT YOU*
-TELL HER YOU LOVE HER BUT MEAN IT-

*WHEN YOU SEE HER WALKING*
-SNEAK UP BEHIND HER, GRAB HER BY THE WAIST, AND GIVE HER A KISS-

*WHEN SHE'S SCARED*
-HOLD HER AND TELL HER EVERYTHING WILL BE OKAY BECAUSE SHE'S WITH YOU-

*WHEN SHE LOOKS LIKE SOMETHINGS THE MATTER*
-KISS HER AND TELL HER 'NOT TO WORRY'-

*WHILE SHE HOLDS YOUR HAND*
-PLAY WITH HER FINGERS-

If you were thinking of someone while you were reading this then they will..
KISS YOU,
ASK YOU OUT,
CALL YOU,
OR TEXT YOU.

well...
MirAcLes dO HaPpEn!

Why boys fall in love with girls???

This was written by a guy. :)

Don't break it, it's so sweet! :)

I'm telling the truth!!!

1. Girls always smell good even if it is just shampoo.
2. The way their head always finds the right spot on our shoulders.
3. How cute they look when they sleep.
4. The ease in which they fit into our arms.
5. The way they kiss you and all of sudden everything in the world is right.
6. How cute they are when they eat.
7. The way it takes them hours to get dressed but in the end it's all worth while.
8. Because they are always warm even if it's -30 outside.
9. They look good no matter what they wear.
10. The way they fish for compliments even though you both know that you think she's the most beautiful girl on earth.
11. How cute they are when they argue.
12. The way her hand always finds yours.
13. The way they smile.
14. The way you feel after you see her name on your cell after you just had a big fight.
15. The way they say "lets not fight anymore"- even though you know that an hour later...
16. The way they kiss you after a fight.
17. The way they kiss you after you say "i love you".
18. Actually..The way they kiss you....
19. The way they fall into your arms when they cry.
20. The way they apologize after crying over something that silly.
21. The way they hit you and expect it to hurt. *I think every girl is guilty of this! :)
22. Then the way they apologize when it does hurt. (even though we don't admit it.)
23. The way they say "i miss you".
24. The way you miss them.
25. The way their tears make you want to change the world so it doesn't hurt her anymore.
MirAcLes dO HaPpEn!

Pandangan mata insan bergelar lelaki...

Pandangan mata seorang lelaki..
Kami sulit menahan pandangan mata kami ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan tudung yang membentang.

Kami sulit menahan pendengaran kami ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah suara yang merdu dengan irama yang mendayu kerana itu tegaskanlah suara kalian tatkala berbicara dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.

Kami juga sulit menahan bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami menjadi curahan hati bagi kalian
Kami tahu kami insan lemah bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar ketika mendengar dan melihat kalian menangis.

Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.

"Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,untuk iman yang tak dipelihara,lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti menemani kami siang dan malam agar iman kami dapat dijaga..."
MirAcLes dO HaPpEn!

Ayat kursi

SINAR CAHAYA AYAT KURSI
Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehingga Baginda mendengar jawapan salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya. Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S..A..W. bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

"Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia-mu, utamakan SOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat-mu"


MirAcLes dO HaPpEn!

Pelik tapi benar

Pelik tapi benar…
~Pelik ya, duit RM50 kelihatan begitu besar apabila dibawa ke kotak derma masjid tapi begitu kecil untuk kita bawa ke supermarket.
~ Pelik ya, 30 minit terasa begitu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk satu cerita komedi.
~ Pelik ya, betapa lamanya satu jam berada di masjid tapi betapa cepatnya dua jam berlalu saat menonton wayang di pawagam.
~ Pelik ya, tak sampai 30 minit mendengar khutbah Jumaat dah rasa jemu tapi tak pernah puas dengar lagu kesukaan kita walaupun dah ulang berkali-kali.
~ Pelik ya, dengar iklan jualan murah dalam TV rasa tak sabar-sabar nak pergi membeli-belah tapi dengar laungan azan tak sabar-sabar nak tukar saluran lain.
~ Pelik ya, pasar malam jauh sanggup pergi naik kereta tapi pergi masjid dekat dengan rumah rasa berat kaki nak melangkah pergi.
~ Pelik ya, susah sungguh merungkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa tapi mudahnya mencari bahan bersembang dengan kawan-kawan.
~ Pelik ya, betapa seruan dan sorakan yang berpanjangan waktu pertandingan bola sepak jadi kegemaran kita tapi betapa bosannya bila imam solat Terawih bacaannya lama dan panjang.
~ Pelik ya, rasa susah sungguh untuk habiskan al-Quran walaupun satu halaman tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis dilahap.
~ Pelik ya, ramai orang berebut paling depan untuk menonton bola atau konsert tapi berebut cari saf belakang ketika solat Jumaat supaya boleh keluar cepat.
~ Pelik ya, susahnya mengajak orang menyebarkan dakwah tapi mudahnya orang menyertai dan menyebarkan gosip.
~ Pelik ya, kita begitu percaya dengan apa yang dikatakan di e-mel, Internet, SMS dan MMS tapi kita sering mempertikaikan apa yang dikatakan Al-Quran

Inilah tabiat manusia akhir zaman...
renung-renungkan....
MirAcLes dO HaPpEn!

Bahagian tubuh yg pntg....

Bahagian tubuh yg penting…
Ibuku selalu bertanya padaku apa bahagian tubuh yang paling penting. Bertahun-tahun, aku selalu meneka dengan jawapan yang aku anggap benar.Ketika aku muda, aku fikir suara adalah yang paling penting bagikita sebagai manusia, jadi aku jawab, "Telinga, Bu."

Jawab Ibuku, "Bukan. Ramai orang yang tuli. Tapi, teruslah memikirkannya dan aku menanyakanmu lagi nanti."Selang beberapa tahun kemudian, dia bertanya padaku lagi. Sejakjawapan pertama, kini aku yakin jawapan kali ini pasti benar. Jadi,kali ini aku mengatakan, "Bu, penglihatan sangat penting bagi semua orang, jadi pastilah mata kita."Dia memandangku dan berkata, "Kamu belajar dengan cepat, tapi jawapanmu masih salah kerana ramai orang yang buta."

Gagal lagi, aku meneruskan usahaku mencari jawapan baru dan dari tahun ke tahun, Ibu terus bertanya padaku beberapa kali danjawapannya selalu, "Bukan. Tapi, kamu semakin pandai dari tahun ketahun, anakku."

Akhirnya tahun lalu, datukku meninggal. Semua keluarga bersedih.Semua menangis. Bahkan, ayahku menangis. Aku mengingatinya kerana itulah saat kedua kalinya aku melihatnya menangis. Ibuku memandangku ketika tiba giliranku untuk mengucapkan selamat tinggal pada datok. Dia bertanya padaku, "Apakah kamu sudah tahu apa bahagian tubuh yang paling penting, sayang?"Aku terkejut ketika Ibu bertanya pada saat seperti ini. Aku sering berfikir, ini hanyalah permainan antara Ibu dan aku.Ibu melihat tanda kebingungan diraut wajahku dan memberitahu,"Pertanyaan ini penting. Ini akan menunjukkan padamu apakah kamu sudah benar-benar "hidup".

Untuk semua bahagian tubuh yang kamu beritahu padaku dulu, aku selalu berkata kamu salah dan aku telah memberitahu kamu kenapa. Tapi, hari ini adalah hari di mana kamu harus belajar pelajaran yang sangat penting."Dia memandangku dengan wajah keibuan. Aku melihat matanya penuh dengan airmata. Dia berkata, "Sayangku, bahagian tubuh yang paling penting adalah bahumu."

Aku bertanya, "Apakah kerana fungsinya untuk menahan kepala?"Ibu membalas, "Bukan, tapi kerana bahu dapat menahan kepala seorang teman atau orang yang kamu sayangi ketika mereka menangis.Kadang-kadang dalam hidup ini, semua orang perlu bahu untuk menangis. Aku cuma berharap, kamu punya cukup kasih sayang dan teman-teman agar kamu selalu mempunyai bahu untuk menangis bila-bila pun kamu memerlukannya."

Akhirnya, aku tahu, bahagian tubuh yang paling penting adalah tidak menjadi orang yang mementingkan diri sendiri. Tetapi, simpati terhadap penderitaan yang dialami oleh orang lain.Orang akan melupakan apa yang kamu katakan.


Orang akan melupakan apa yang kamu lakukan.
Tetapi, orang TIDAK akan pernah lupa bagaimana kamu membuat mereka bererti.
Just because the past is painful, Doesn’t mean the future will be. So never let events from the past,
Change the events for future, or You will be miserable forever…
MirAcLes dO HaPpEn!

Friendship....

Friendship…



"Friendship is an onion. It has many layers in it. Adds taste to your life, but if you try to cut it you will get nothing but tears!"

10 K dalam PERSAHABATAN

* KECINTAAN merupakan elemen yang paling penting sekali dalam sesebuah persahabatan. Ikatan sesebuah persahabatan akan mudah rapuh jika tiadanya kecintaan antara dua insan yang disandarkan kepada Si Pemilik cinta itu sendiri. Sebab itu, kadang-kadang perlunya kita meluahkan rasa cinta kita terhadap sahabat kita dengan mengungkap, "uhibbuka/i fillah" (bagi sahabat-sahabat yang sama jantina sahaja) agar mereka tahu betapa cintanya kita terhadap mereka, kerana Allah (insyaAllah).

* KASIH SAYANG lebih kurang sama sahaja maksudnya dengan kecintaan. Namun, setelah kita mencintai sahabat kita, perlunya kita curahkan segala kasih sayang kita terhadap mereka. Tetapi, kadangkala kasih sayang tidak perlu dipamerkan secara luaran. Cukuplah sekadar kita mendoakan untuk sahabat-sahabat kita, insyaAllah, itu sudah cukup membuktikan betapa sayangnya kita terhadap mereka.

* KEIKHLASAN dapat menjamin sesebuah persahabatan mendapat keberkatan dan rahmat daripada Illahi. Tidak ikhlas ketika bersahabat dengan seseorang akan mengundang permusuhan antara sahabat. Bersahabatlah dengan seseorang kerana keluhuran hati budinya, bukan kerana rupa, pangkat atau harta yang dimilikinya.

* KESETIAAN terhadap seseorang sahabat mampu memanjangkan tali persahabatan walaupun jarang bertemu. Apabila kita setia terhadap kita, kita akan diingati oleh mereka sehingga akhir hayat mereka, kerana tidak kira susah atau senang, kita setia berada di sisinya memberi sokongan, insyaAllah.

* KEBERANIAN dalam berkata benar. Dalam persahabatan juga, kita hendaklah berani apabila ingin mengatakan sesuatu. Lebih-lebih lagi jika kita telah melakukan sesuatu yang menyakiti hatinya, kita kena berani mengaku padanya atas kesilapan yang dilakukan. Selain itu, berani juga dalam menasihati sahabat kita. kerana sebagai sahabat, kita mesti mahukan yang terbaik untuk mereka kan?

* KEJUJURAN juga perlu dalam persahabatan. Jangan sesekali menipu atau menyembunyikan apa-apa daripada pengetahuan sahabat kita. Mereka juga perlu tahu apa yang kita lalui dalam kehidupan kita. Jangan berahsia, melainkan pada perkara yang benar-benar perlu dirahsiakan (hehehe).

* KEMAAFAN. Sekiranya sahabat kita pernah melakukan sebarang kesilapan, bersedialah untuk memaafkannya, tidak kira sebesar manapun kesalahan mereka terhadap kita kerana sahabat yang baik adalah sahabat yang bersedia untuk memaafkan sahabatnya. Jika kita yang bersalah, janganlah malu untuk meminta maaf daripada mereka kerana orang yang dahulu meminta maaf adalah orang yang hebat.

* KESEDIHAN. Apabila kita sedar bahawa sahabat kita sedang bersedih, maka, ikutlah sedih bersama-sama dengan mereka. Tawarkanlah bahu kita untuk dijadikan tadahan air mata mereka. Kerana tiada siapa yang akan mereka cari selain kita sahabat mereka.

* KEGEMBIRAAN. Begitu juga dengan kegembiraan. Jika kita gembira, maka marilah berkongsi kegembiraan itu bersama sahabat-sahabat tercinta. Tidak mahukah kita bergelak tawa dengan mereka? Tidak mahukah kita melihat ukiran-ukiran senyuman indah di raut wajah mereka? Kegembiraan kita, kegembiraan mereka jua.

* KESERASIAN di sini bukanlah bermaksud, "Kau cantik, aku mesti cantik," "Kau kaya, aku pun kena kaya". Tidak sama sekali. Sememangnya manusia dijadikan oleh Allah berbeza-beza, namun, dalam persahabatan keserasian dapat diwujudkan apabila terbinanya persefahaman antara dua pihak. Apabila ada persefahaman, barulah hubungan kita dengan sahabat kita akan menjadi lebih baik dan akan berkurangnya pergaduhan disebabkan salah faham (hehehe). Alhamdulillah, itulah dia 10 K yang dapat saya simpulkan mengenai persahabatan. Maaf kalau agak membosankan, namun saya tetap ingin berkongsi pendapat saya mengenai topik ini.

"Adakah anda dan sahabat anda mengamalkan 10 K ini?"
MirAcLes dO HaPpEn!

Untuk Gadis...

Untuk Gadis Sahaja
Seorang gadis itu... Yang lembut fitrah tercipta, halus kulit, manis tuturnya, lentur hati ... telus wajahnya, setelus rasa membisik di jiwa, di matanya cahaya, dalamnya ada air, sehangat cinta, sejernih suka, sedalam duka, ceritera hidupnya ...
Seorang gadis itu ... hatinya penuh manja, penuh cinta, sayang semuanya, cinta untuk diberi ... cinta untuk dirasa ... namun manjanya bukan untuk semua, bukan lemah, atau kelemahan dunia ... ia bisa kuat, bisa jadi tabah, bisa ampuh menyokong, pahlawan-pahlawan dunia ... begitu unik tercipta, lembutnya bukan lemah, tabahnya tak perlu pada jasad yang gagah ...
Seorang gadis itu ... teman yang setia, buat Adam dialah Hawa, tetap di sini ... dari indahnya jannah, hatta ke medan dunia, hingga kembali mengecap ni'matNya ...
Seorang gadis itu ... bisa seteguh Khadijah, yang suci hatinya, tabah & tenang sikapnya, teman lah-Rasul, pengubat duka & laranya ... bijaksana ia, menyimpan ílmu, si teman bicara, dialah Áishah, penyeri taman Rasulullah, dialah Hafsah, penyimpan mashaf pertama kalamullah
Seorang gadis itu ... bisa setabah Maryam, meski dicaci meski dikeji, itu hanya cerca manusia, namun sucinya ALLah memuji ... seperti Fatimah kudusnya, meniti hidup seadanya, puteri Rasulullah ... kesayangan ayahanda, suaminya si panglima agama, di belakangnya dialah pelita, cahaya penerang segenap rumahnya, ummi tersayang cucunda Baginda ... bisa dia segagah Nailah, dengan dua tangan tegar melindung khalifah, meski akhirnya bermandi darah, meski akhirnya khalifah rebah, syaheed menyahut panggilan Allah.

Seorang gadis itu ... perlu ada yang membela, agar ia terdidik jiwa, agar ia terpelihara ... dengan kenal Rabbnya, dengan cinta Rasulnya ... dengan yakin Deennya, dengan teguh áqidahnya, dengan utuh cinta yang terutama, Allah jua RasulNya, dalam ketaatan penuh setia . pemelihara maruah dirinya, agama, keluarga & ummahnya ...
Seorang gadis itu ... melenturnya perlu kasih sayang, membentuknya perlu kebijaksanaan, kesabaran dan kemaafan, keyakinan & penghargaan, tanpa jemu & tanpa bosan, memimpin tangan, menunjuk jalan ...

Seorang gadis itu ... yang hidup di alaf ini, gadis akhir zaman, era hidup perlu berdikari ... dirinya terancam dek fitnah, sucinya perlu tabah, cintanya tak boleh berubah, tak bisa terpadam dek helah, dek keliru fikir jiwanya, kerna dihambur ucapkata nista, hanya kerana dunia memperdaya ... kerna seorang gadis itu, yang hidup di zaman ini ... perlu teguh kakinya, mantap iman mengunci jiwanya, dari lemah & kalah, dalam pertarungan yang lama ... dari rebah & salah, dalam perjalanan mengenali Tuhannya, dalam perjuangan menggapai cinta, ni'mat hakiki seorang hamba, dari Tuhan yang menciptakan, dari Tuhan yang mengurniakan,
seorang gadis itu ... anugerah istimewa kepada dunia!

Seorang gadis itu ... tinggallah di dunia, sebagai ábidah, dahípayah & mujahidah, pejuang ummah ... anak ummi & ayah, muslimah yang solehah ... kelak jadi ibu, membentuk anak-anak ummah, rumahnya taman ilmu, taman budi & ma'rifatullah ...
Seorang gadis itu ... moga akan pulang, dalam cinta & dalam sayang, redha dalam keredhaan, Tuhan yang menentukan ... seorang gadis itu dalam kebahagiaan! Moga lah-Rahman melindungi, merahmati dan merestui, perjalanan seorang gadis itu ... menuju cintaNYA yang ABADI



MirAcLes dO HaPpEn!

Bace crite nih~!!!

Sehelai bulu mata

Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, mensia-siakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. "Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."
"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian.
Makanya ia pun menyanggah, "Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Disini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu."
"Inilah saksi-saksi itu," ujar malaikat.
Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yang memandangi."
Disusuli oleh telinga, "Saya yang mendengarkan. "
Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium."
Bibir mengaku, "Saya yang merayu."
Lidah menambah, "Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meramas."
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."
"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.
Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dimasukkan ke dalam jahanam. Padahal rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.


Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya: "Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi." "Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga: "Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk syurga karena pertolongan selembar bulu mata."

Segeralah bertaubat wahai teman-teman....
MirAcLes dO HaPpEn!

IBU???? pasangan???

Syg ibu??? Syg pasangan???

Aku ada pasangan hidup sendiri.... Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak


Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...bolehkah kau kirim wang untuk Mak?Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Soalan:
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......






MirAcLes dO HaPpEn!

...Manusia, Malaikat dan Syaitan...

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu .
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini....awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
Syaitan - Ahh, tak payahla..... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh,panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran... .
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh.... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? .

Manusia -Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2.... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. ... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah,berpalinglah dari jalan itu .
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA,kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....


Renung-renungkan...
MirAcLes dO HaPpEn!

hadis yang menarik

Hadis yang Menarik
Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :
'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturiRasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.
'Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'
MirAcLes dO HaPpEn!

Petua yang bergune

PETUA IMAM SYAFIE

4 PERKARA UNTUK SIHAT
Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas
Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam
Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih
Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat
Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

CARA TIDUR
1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

bace dan amalkan yang mane patut k....
MirAcLes dO HaPpEn!