MirAcLe WoRdS

17 September 2011

Inspirasi

Inspirasi
by بازل شاهر on Friday, 15 July 2011 at 11:21
Dia duduk menghadap laptop di hadapannya. Langsung tidak menghiraukan si dia yang tengah menonton televisyen – ceramah bersama Dato Masyitah.

Siaran OASIS astro itu telah pun bertukar kepada Indahnya Iman yang bermaksud akan masuk waktu solat.
Tiba-tiba, si dia bangun dan memandang dia yang tengah khusyuk membelek laptop di hadapan.
“abang, maghrib dah nak masuk. Kita jemaah ya.”

Si dia yang duduk di hadapan laptop itu senyap.
Tersentak sebenarnya. Mana pernah solat. Nak jadi imam? Huh,lawak
antarabangsa betul. Macam mana dia boleh kahwin dengan ustazah ini
pun tak tahu lah.

Salah abahlah ni, pandai-pandai nak tentukan jodoh orang. Cari yang
stok tudung labuh pulak tu.

Okay,salah aku juga sebab pergi teguk kencing syaitan tu sapa suruh.
Okay,salah aku lagi, angkut entah mana-mana perempuan untuk
hiburan. Okay,salah lagi sebab selalu je aku balik lepas subuh sebab
pergi kelab dan balik mabuk. Okay, salah aku lagi, duit syarikat abah
habis aku joli kan. Banyaknya salah aku.

Jadinya,abah kahwinkan aku dengan Siti Syahirah binti Hj. Amran ni.
Bukan itu je, abah hantar aku dengan dia duduk dekat Kepala Batas,
Pulau Pinang ni. Itu okay lagi, abah ambil kereta sport aku – dan aku
kena guna kereta isteri aku ni. Abah suruh aku uruskan syarikat dia
dekat ceruk ni. Nak enjoy pun tak boleh, sebab ini Pulau Pinang bukan
Kuala Lumpur. Enjoylah aku dengan laptop ni. Baru sehari duduk rumah
ni, aku dah nak gila. Belum seminggu lagi. Kalau sebulan? Huh.
“abang dengar tak?”. Macam cakap dengan laptop tu je.

“hm,saya sembahyang dekat surau.” Ek, macam mana ayat tu keluar.
Huh,surau pun aku tak tahu dekat mana. Nak lari dari jadi imam
sebenarnya.
“saya ikut. Jap saya siap.” Si isteri telah pun hilang di pandangan mata.

Aiman tersentak. Aduh,dia nak ikut pulak. Laptop di matikan. Dia duduk
di sofa sementara menanti si isteri bersiap. Fikiran ligat memikir dekat
mana surau.?

“abang, dah siap.” Aiman memandang isterinya yang lengkap bertudung
labuh saiz 60 dengan t-shirt muslimah dan seluar track-suit. Cantik!
“abang..?”

Aiman tersedar. “jom.” Kunci kereta di atas meja di capai. “saya bawa
kereta awak, tak kisah?” tanya Aiman ragu-ragu.

Syahirah senyum. “harta saya harta abang juga.” Aiman hanya
mengangguk.

Dalam kereta – hanya dengar radio – hot fm refleksi. Aiman dah tak
tentu arah. Syahirah yang dari tadi perhatikan itu macam nak ketawa .
Rasanya asyik ulang-ulang je jalan ni.
“abang,surau belok kiri tu.”

Aiman hanya diam. Malu. Kereta di belokkan pada arah yang diberitahu
isterinya. Mereka telah pun tiba di hadapan surau As-Syakirin. Aiman
masih tidak mematikan enjin. Syahirah pun tidak keluar lagi dari kereta.

Aiman melihat dirinya yang hanya ber-t-shirt dan seluar track-suit.
Aduh,mana bawak kopiah ke? Songkok ke? “err,Ira..”

Syahirah menoleh. Mana ada orang pernah panggil dia Ira. Pertama kali
dengar. “ya?”
“okay ke saya pakai macam ni? mana tahu kene halau ke nanti?”

Syahirah senyum. “jangan risau yang menilai itu Allah bukan manusia.
Kalau niat kita kerana-NYA,insyaAllah. Pakaian abang ni dah okay dah
ni.”


Aiman terdiam. Tak pernah sebelum ini dia bercakap dengan orang
masuk bab-bab agama.
“jom.” Ajak Syahirah.
“hmm.” Enjin kereta di matikan.
_________________________________

Malam itu Aiman duduk di ruang tamu menonton televisyen. Teringat
tadi imam itu bagi ceramah tentang solat.

“solat itu tiang agama, kalau tak solat umpama kita meruntuhkan
agama.”

Teringat diari isterinya yang dia jumpa tadi. Ter-baca.
“saya nak suami yang soleh! Ya Allah makbulkan doa hamba.”

Aku tak adalah baik sangat. Kenapalah kau kahwin dengan aku. Kesian
kau dapat aku jadi suami. Aku jahil agama! aku dah jauh terpesong!
Seperti ada suara yang datang dalam fikirannya ‘tapi kau boleh
berubah. Allah Maha Pengampun.!’

Televisyen di hadapannya itu di pandang kosong. Berubah? Teringat
juga dia amaran abang iparnya.

“aku bagi amaran dekat kau, jangan sesekali berani angkat tangan kau
ni dekat adik aku, lagi, jangan pernah kau buat dia menangis.” Aiman
hanya mendengar amaran keras Shahir sewaktu mereka berduaan di
dalam kereta sebelum ke rumah mertuanya.

“..ingat! aku dapat tahu hidup adik aku sengsara, hidup kau jugak
sengsara! Jangan kau buat perangai buruk kau tu . aku dapat tahu.
Aku terus pergi Kepala Batas tu. Kau faham tak?”
Aiman hanya mengangguk. Huh,garang!

Syahirah memandang suaminya yang duduk di sofa itu. Dia senyum. Dia
ke belakang Aiman dan menutup mata Aiman dengan tangannya.

“cuba teka ini siapa?” kata Syahirah dengan suara yang di buat-buat
macam suara lelaki.
Aiman yang tengah berfikir itu terkejut tiba-tiba pandangannya gelap.
Lama.

Senyumnya terukir apabila mendengar suara Syahirah. “hmmm, Tom
Cruise..” main-main Aiman.
“salah! Tom Cruise tak reti cakap melayu!”
Aiman ketawa. “hm,Hj. Amran.”
Syahirah pula ketawa. “salah! Hj.Amran dekat Johor.”
“ha! Tahu..tahu..Syah!”
Syahirah kerut dahi. “Syah mana?”

“Syahirah.” Aiman menarik tangan isterinya agar duduk di sebelahnya.
Cepat sungguh si Syahirah ni mesra. Ingat kan stok yang pendiam.
Terkejut juga tiba-tiba si isteri ini nak beramah mesra tapi
saudara-mara dia ada kata yang Syahirah ini jenis yang ceria dan dia
pula jenis yang boleh je ‘masuk’.
“abang buat apa?”
“tak ada apa-apa. Saya nak tanya awaklah..”
“tanya apa?”
“er..kenapa awak terima lamaran abah untuk kahwin dengan saya?”
“sebab Allah.”
Aiman diam sebentar. “tak faham.”
“saya buat solat istiharah. Minta petunjuk dari-Nya.

Aiman senyap. Rasanya tak ada apa yang hendak di katakan lagi.
Sebak tiba-tiba.
Seminggu berlalu….

“Abang,saya tak reti masak” kata Syahirah yang tengah bercekak pinggang di dapur itu. Terkejut juga Aiman.Nak makan apa kalau isterinya ini tak reti masak – hari-hari makan kedai bankruplah. Dah lah abah tak bagi duit banyak. Nak berkata sesuatu tetapi tak terluah
sebab teringat ayat dalam diari isterinya.

“lelaki bising perempuan tak reti masak! Habis, kalau lelaki tak reti jadi
imam itu!”


Walaupun ayat itu di tulis dalam diari dan bertarikh sebelum mereka
bernikah lagi tetapi amat terkesan dalam hati Aiman.
“macam mana ni abang?” kata Syahirah sayu.

Aiman menggaru kepala. Tak tahu nak jawab apa. “tak apalah, lepas ni
kita sama-sama belajar masak.”
“maaf ya abang..”
Aiman senyum. “tak apa.” Aiman keluar dari dapur.

Syahirah rasa bersalah. Itulah! Umi selalu suruh masuk dapur belajar
masak. Buat malu je. Sedang Syahirah berfikir di bar dapur itu Aiman
masuk dengan membawa laptop.
“abang nak buat apa bawa laptop ke dapur?”

“belajar masak guna internet.” Aiman senyum dan mengangkat kening.
Syahirah senyum.
_____________________________________

“huish masin.” Komen Syahirah. Aiman mengambil gulai di hadapan
isterinya itu. “abangkan yang masak ni.” Kata Syahirah lagi.

Aiman rasa dan ketawa. “okay lah ni. ha,awak punya sayur campur ni
tawar! Tak rasa apa-apa..” komen Aiman pula.
“okay apa..”

“is okay. Gulai itu banyak garam, sayur awak tak rasa apa-apa.
Campur je semua. Gulai sayur.”
“boleh ke macam itu?”
“boleh je.”
“okay..”

“dah makan cepat. Nanti tak sempat nak siap pergi surau.” Aiman
langsung tak sedar apa yang dia cakap. Ajak orang pergi surau? Ajak
isterinya? Huh,sejak bila jadi geng surau ni.
Syahirah senyum. Dah ada perubahanlah abah !
_________________________________

“ustaz.” Panggil Aiman pada insan yang baru selesai mengimami solat
Maghrib itu.
Ustaz itu menoleh. “ya?”
“saya nak…”
“nak apa?”
Aiman malu untuk berkata. Tapi sedaya upaya dia cuba luahkan.
“anak nak apa?”
“saya nak belajar agama.” Terluah juga.
Ustaz itu senyum. “mari.”

Selesai solat Isyak tadi Syahirah terus keluar dari surau. Lama dia
menunggu Aiman di kereta. Senyum terukir apabila melihat Aiman
menghampiri bersama seorang lelaki separuh umur.

“ustaz kenalkan isteri saya.” Aiman kenalkan Syahirah pada lelaki itu.
Syahirah hanya senyum dan mengangguk.

“baguslah. Muda-muda kahwin sama-sama pergi surau.” Aiman sentak.
Walau apapun senyum paksa di beri.

“Alhamdulillah ustaz, Allah beri suami yang soleh macam Aiman ni.”
kata-kata Syahirah membuatkan Aiman terdiam.
“Alhamdulillah, semoga kalian berbahagia hingga ke syurga.”
“terima kasih ustaz.” Aiman bersuara.

Ustaz itu menepuk bahu Aiman. “baiklah, saya balik dulu.
Assalammualaikum.”
“waalaikumsalam.” Jawab Syahirah dan Aiman serentak.

Aiman duduk di birai katil dengan mata memandang Syahirah yang
tengah mengemas bajunya ke dalam bagasi.
“lamanya abang pergi..”

Aiman tersedar. “hmm,seminggu je.” Ya,dia kata dengan Syahirah ada
urusan kerja sebenarnya dia mahu ke pondok agama untuk belajar
agama dengan ustaz yang dia jumpa sewaktu di surau kelmarin.
Rasanya dia perlu berubah.

Sampai bila dia nak mengelak untuk menjadi imam dalam keluarganya.
Sampai bila dia nak terus jahil. Sampai bila dia nak membiarkan
isterinya keseorangan tanpa bimbingan seorang suami. Sampai bila dia
nak terus hipoktrik mengikut Syahirah ke surau tetapi tak tahu
apa-apa. Sudah tiba waktunya dia berubah.!
“seminggu tu lama tauu..” lirih Syahirah.
“pejam celik- pejam celik sekejap je tu..”

“kalau pejam tak celik- celik?” tersentak Aiman apabila mendengar
ucapan isterinya itu. Sudah, rasa berat pula dia nak tinggalkan si
Syahirah ni.

Aiman memandang Syahirah. “apa awak cakap ni..” lembut dan ada
nada risau di situ.
Syahirah ketawa halus. “gurau je lah. Abang ni cepat betul sentap.”

Aiman diam. “tak yah lah kemas beriya-iya. Nanti yang lain saya
kemas.”
Isterinya tarik muncung. “tak mau lah, nanti kurang pahala.”
__________________________________

Sudah dua hari Aiman di pondok agama itu. Memang air matanya di situ
asyik mengalir sahaja. Teringat dosa lampau yang pernah di buat. Ya
Allah… banyaknya dosa hamba. Selesai solat berjemaah dengan
rakan-rakan di pondok, dia menelefon isterinya.
Salam berbalas.
“awak sihat?” Aiman duduk di tangga surau papan itu.

Syahirah bersuara riang. “Alhamdulillah sihat. Abang tak rindu saya ke?
Dah masuk hari kedua baru nak call? Abang tahu tak saya bosan duduk
rumah sorang-sorang? Saya dah dua hari tak sembahyang jemaah tau?
” Aiman hanya senyum mendengar coleteh si isteri. “..ha, lagi satu
abah kata abang mana ada kerja luar, baik abang cakap abang pergi
mana?” tiba-tiba suara Syahirah bertukar sebak. “..saya tahu,saya
bukan sapa-sapa dekat abang, tapi tak patut abang tipu saya..” air
mata Syahirah mengalir.
Aiman terdiam. Syahirah juga diam.
Terkejut Aiman tiba-tiba terdengar esakkan. “awak nangis ke?”
Diam lagi.
“awak, saya…”

Syahirah memintas. “tak apa. Saya faham.” Air matanya di seka. “
abang sihat tak?”
“Alhamdulillah sihat.”
Diam.
“Abang jangan lupa sebelum tidur baca surah Al-Mulk” pesan Syahirah.
“baik sayang.”
Terdiam Syahirah. Aiman senyum je.
“lagi?”
b
“er..abang jangan lupa baca doa tidur sebelum tidur..
Aiman ketawa. “next?”
“..kalau terjaga pukul dua tiga pagi, solat tahajut..”
Aiman hanya mengangguk. “lagi?”
“..selalu beristigfar”
“okay. Lagi?”
“..ingat Allah dalam setiap perbuatan.”
“alright, next?”
“sentiasa berselawat.
“okay.”
“abang ni last.”
“apa dia tu?” soal Aiman lembut.
“doakan rumah tangga kita sampai syurga.”
Aiman senyap sekejap. “sure.”

Dari jauh Aiman telah nampak senyuman isterinya di hadapan pintu.
Selesai membayar tambang teksi Aiman mengheret bagasi berodanya.
Syahirah telah pun keluar menyambutnya siap bertudung.
Mereka bersalaman. “Assalammualaikum,awak.” Sapa Aiman.
“waalaikumsalam,abang.” Nada ceria.

Syahirah bersalaman dengan Aiman. Terpegun juga dia melihat Aiman
yang hanya bert-shirt kolar dan berseluar slack serta berkopiah
(mungkin Aiman tak perasan). Wajah Aiman seolah ada sinar keimanan.
Sangat tenang!
Aiman perasan isterinya memerhatikannya. “er,,awak pandang apa?”
Syahirah tersentak. “eh, tak.. abang nampak lain.”

“apa yang lain?” Aiman memandang dirinya dan baru perasan akan
kopiah di kepalanya. “oh..” jawab Aiman dan menarik kopiahnya.
“jom masuk.” Mereka beriringan ke ruang tamu.

Aiman telah pun duduk di sofa sementara Syahirah pergi membuat air di
dapur. Mata Aiman menebar ke seluruh ruang tamu. Kemas dan bersih.
Walaupun rumah itu kecil tetapi sangat selesa. Entah. Dulu tinggal
dekat villa abah tak pernah rasa selesa dan tenang.
“abang nah..” lembut Syahirah menghulurkan gelas itu pada suaminya.
Aiman menyambut. “thanks.”

“abang, nak tahu tak?”dia duduk bawah melutut depan Aiman yang
duduk di sofa itu.

“hmm?” Aiman merenung Syahirah. Dia sudah faham dengan sikap
Syahirah yang peramah dan banyak cakap ini. Kadang-kadang macam
budak-budak.
“ada sinetron baru tau.”
Berkerut dahi Aiman. “oh, apa benda tu?”

“apalah abang ni. itu cerita drama bersiri Indonesia. Tajuknya cinta
fitri.”
“oh..” gelas di letak di atas meja. “kenapa dengan cerita tu?”
“best.” Syahirah senyum hingga nampak lesung pipitnya. Comel!
Walaupun penat Aiman masih lagi melayan. “ apa yang best?”
“lagu.”

Ek.. “oh.. jalan cerita tak best.?” sungguh, ini baru pertama kali dalam
hidup Aiman berbual mengenai drama Indonesia.
“best jugak tapi sedih.”
“kenapa?”
“entah. Abang nak dengar lagu tema cerita tu.?”
“lagu apa?”

“tajuknya Cinta Kita nyanyian Teuku Wisnu dan Shireen Sungkar”
Syahirah mengambil mp3nya di almari yang terletak di ruang tamu itu
juga. Aiman hanya memerhati. “ .. haa, nah..” dia menghulurkan
earphone pada Aiman.

“hm, awak ambil satu..” kata Aiman dan menghulurkan sebelah lagi
pada isterinya. “..er..kita dengar sesama..” teragap-gagap Aiman.

“ok.” Ceria Syahirah menyambut earphone itu. Aiman menarik tangan
Syahirah agar duduk di sebelahnya. Mudah untuk dengar mp3 itu.

Inilah aku apa adanya

Yang ingin membuatmu bahagia
Maafkan bila ku tak sempurna
Sesempurna cintaku padamu

“saya baru download tadi..” Syahirah senyum. Aiman turut senyum.
Sungguh dia tak pernah buat benda luar alam untuk melayan lagu dari
seberang.

Ini cintaku apa adanya

Yang ingin selalu di sampingmu
Ku tahu semua tiada yg sempurna
Di bawah kolong langit ini
“Abang kita jadikan lagu kita nak?”
Aiman diam seketika. Huh, lagu ni rasa macam nak nangis je Aiman dengar. Tak tahu kenapa. “hmmm.”

Jalan kita masih panjang

Ku ingin kau selalu disini
Biar cinta kita tumbuh harum mewangi
Dan dunia menjadi saksinya

Untuk apa kita membuang-buang waktu
Dengan kata kata perpisahan
Kedua-dua mereka melayan perasaan dengan lagu itu. Tanpa di sedari Aiman telah melatakkan tangannya di bahu sofa dan spontan menarik isterinya ke dalam pelukkannya. Khusyuk melayan lagu.

Demi cinta kita aku akan menjaga

Cinta kita yg telah kita bina
Walau hari terus berganti hari lagi
Cinta kita abadi selamanya…

Aiman tersentak apabila terdengar azan. Pantas dia menarik earphone itu. Dia menoleh ke kiri. Syahirah dah tidur. “eeerr.. awak…” Aiman cuba mengejutkan isterinya lagi. “awak…bangun. Dah azan Asar ni..”
Syahirah bangun dengan mengosok matanya. “abang saya ABC la. Abang solat lah..”
Aiman pelik. Apa benda pula dia nak ABC ni. “awak, dah Asar. Kalau nak makan ABC jap lagi kita keluar.”
Syahirah memandang Aiman. “Allah Bagi Cuti. Sakit perempuan.”
Aiman teragak-agak. “oh.. haa. Okay. Saya solat dulu.” Aiman telah pun bangun untuk menuju ke bilik.
“abang.” Langkah Aiman mati. Dia menoleh.

“doakan rumah tangga kita sampai syurga.” Syahirah senyum dan gaya
menadah tangan.
“sure.”

“abang,saya nak cari buku masak..” Aiman hanya mengangguk dengan
tangannya yang ada dua beg kertas barang yang dia beli dan Syahirah
beli tadi. “..nanti jumpa abang dekat kaunter lah.” Kata Syahirah lagi
dan terus berlalu.

Aiman hanya senyum dan menghantar dengan pandangan mata. Aiman
berjalan ke buku-buku Islamik. Terdetik hatinya tafsir Al-Quran. Aiman
pergi ke kaunter pertanyaan dalam kedai buku itu.
“ada boleh saya bantu encik?”
“hm, ada tafsir tak? Hmm.tafsir Al-Quran?”
“maaf encik tiada stok.”
Aiman senyum paksa. “okay. Thanks.” Kenapa tiba-tiba rasa sebak ni.
Tiba-tiba, Syahirah datang. “ abang tak beli apa-apa?”
“tak. Awak dah jumpa buku?”

Syahirah senyum dan menunjukkan buku itu pada Aiman. “tadaaa…
nanti kita try dekat rumah ok?”
“okay.” Aiman membayar buku itu.

Sewaktu mereka telah keluar dari kedai buku itu. Pekerja kedai buku itu
berbisik. “wah,romantiknya mereka!”

“tahu tak apa. untungkan wanita itu dapat suami yang punya lah
handsome dan baik!”
“mana kau tahu baik?”
“tadi dia nak beli tafsir Al-Quran.”
“oh, memang padanlah. Perempuan itu pun alim je.”

“sweet kan. Suami dia just pakai t-shirt berkolar dan seluar slack,
isterinya just pakai baju kurung dengan tudung labuh. Baju dorang
warna match. Jalan pegang tangan”
“superb! Romantic!”

“kan Allah S.W.T telah berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki
yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat,
perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk
perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)

“betul-betul.”
_________________________________________________

Aiman sibuk membuat kerjanya di ruang tamu. Lama dia bercuti selepas
pergi ke pondok hari itu. Justeru, banyak kerja yang perlu di lakukan.
“abang..” sapa Syahirah manja.
Aiman senyum. “kenapa?”
“nah..” Syahirah menunjukkan sesuatu pada Aiman.
Aiman mengambil dan berfikir. “birthday saya rasanya belum lagi..”

“abang buka lah dulu. Saya dah ngantok. Jangan tidur lewat-lewat
tau. Nanti dah masuk bilik tolong perlahankan air-cond. Nite abang.
Assalammualaikum.” Syahirah nampak penat. Mana tidaknya sehari
suntuk berjalan.

Setelah Syahirah masuk ke bilik. Perlahan-lahan Aiman membuka
balutan itu.

“subhanaALLAH, tafsir Al-Quran..” terasa macam nak mengalir air mata
Aiman.
‘Al-Quran, the love letter from Allah’ – isterimu.

Aiman turn off laptopnya. Kertas-kertas yang bertaburan di
perkemaskan. Setelah selesai berkemas bahan-bahan kerjanya Aiman
mengambil tafsir itu dan masuk ke bilik. Samar-samar. Hanya lampu di
sisi katil sahaja yang menyala. Dia lihat Syahirah sudah lena tidur.
Mungkin penat sangat.

Aiman senyum. Dia meletakkan tafsir itu di atas meja make-up. Seluar
di lipat. Aiman menuju ke tandas. Dia perlu melakukan sujud syukur
kerana dia memang beriya-iya hendakkan tafsir Al-Quran itu. sewaktu
pekerja kedai itu mengatakan sudah habis stok dia seakan kecewa
teramat, entah. Tidak tahu kenapa perasaan itu timbul.
Sungguhlah kemanisan iman itu sungguh manis.
“Aiman!! Kamu nak jadi apa ha ni!” tengking Dato Rahimi merangkap abahnya.

Aiman hanya tunduk. Sejak menjadi suami Syahirah dia banyak sangat
mendiamkan diri. Dia tak banyak cakap. Selepas pulang dari pondok
agama hari dia tak cepat marah atau melenting.

“kamu dengar tak ni?! hari tu kamu pergi mana? Kamu buat hal lagi ya?
ni akaun syarikat kenapa jatuh teruk ni!” Dato Rahimi mencampak fail
itu di meja pejabat Aiman.
“abah, ekonomi dekat sini buat masa ini tak stabil..”

Dato Rahimi memandang sinis anaknya. “bukan kamu joli kan semua
duit tu?”
“Abah..”

“dah! Abah tak tahu kamu buat macam mana, abah nak kamu settle
kan semua bil-bil ni! “

Tercengang Aiman mana dia ada duit banyak tu. “abah, saya tak da
duit banyak tu.”

“abah tak peduli. Kamu buat apa yang patut!” Dato Rahimi terus keluar
dari pejabat itu.

Terduduk Aiman. Ya Allah… tiba-tiba telefon Aiman berbunyi. Shahir.
Ada apa abang iparnya ini telefon.
“Assalammualaikum.” Lemah Aiman menjawab.
“waalaikumsalam, weh Aiman. Kau balik rumah kau sekarang.!”
“er, kenapa along?”
“kau balik je!”

Tersentap Aiman tatkala talian di matikan. Tak tahu pula dia yang
abang iparnya ini datang Kepala Batas. Ada apa ya? Aiman mengambil
briefcasenya. Satu, satu masalah dia dapat.

Laju Aiman memandu kereta isterinya itu. Hari ini Syahirah tak kerja
cuti sekolah jadi dia pun cuti lah. Syahirah seorang ustazah yang
mengajar subjek Sirah. Justeru, Syahirah menyuruhnya membawa
kereta dia.
_____________________________
“Along.. tolonglah jangan buat kecoh dekat sini..” rayu Syahirah.
“eh, kau diam lah dik..”
Aiman melangkah masuk ke rumah. “Assalammualaikum.”
“hah, sampai pun kau..”

Aiman menghulurkan tangan untuk bersalam dengan abang iparnya
tetapi lelaki itu tidak melayannya. Aiman menarik kembali tangannya.
“kenapa along?”
“aku nak bawak Syahirah balik..”

Sentap Aiman mendengar. Matanya memandang Syahirah yang telah
pun berair mata. “..ta..tapi kenapa?”

“kenapa kau tanya? Kau tahu tak? Aku pergi dapur, tak ada makanan
langsung! Macam mana kau sara adik aku ha? Lepas tu, aku dengar
syarikat kau dah muflis kan?!” herdik Syahir.
Sebak Aiman dengar. “along tak boleh buat macam ni..”

“apa tak bolehnya! Tak akan kau nak adik aku sara kau pulak! Aku
ingatkan abi kahwinkan kau dengan dia kau dah berubah rupanya
hampeh je.”

“along,kenapa along cakap macam tu?” Syahirah yang tadi berair mata
membela Aiman.

“kau diam. Dah sekarang aku nak bawa dia balik dekat rumah keluarga
kami!” Syahir menarik tangan Syahirah.

Syahirah sedaya upaya menarik kembali tangannya. “saya tak akan
pergi! Tempat seorang isteri di sisi suami!”

“hoi, Aiman. Baik kau izinkan. Tak akan kau nak biar isteri kau ni mati
kebulur.!” Marah Syahir lagi.

Ya Allah, tabahkan hati hamba. Habis satu masalah di pejabat sekarang
masalah isterinya pula. Betul juga apa yang abang iparnya cakap. Dia
nak bagi makan apa dekat isterinya ini. Memang kali ini dia muflis
tersangat!
“abang..tolong…” sayu Syahirah meminta pertolongan Aiman.
“saya izin..” sebak. “..saya izinkan awak balik.”

Terus Syahir menarik adiknya keluar. Air mata Aiman jatuh juga. Mata
di pejam.
“abang….” Teriak Syahirah sayu sempat menoleh Aiman yang membelakanginya.
Aiman terduduk. Ya Allah beratnya dugaan-MU…

Aiman baru selesai solat Maghrib. Sayu hatinya melihat rumahnya itu
sunyi. Memang dia tidak ke surau. Rasa nak demam je. Puas dia
memikirkan macam mana nak dapat duit nak selesaikan bil-bil nya.
Sedang dia termenung di atas sejadah itu telefonnya berbunyi. Terus
button hijau di tekan tanpa melihat nama pemanggil.
Aiman terkejut mendengar esakkan di talian itu. “awak..”
Esakkan itu masih lagi berbunyi.
“Ira..awak..”
“sampai.. sampai hati abang..”
Aiman senyap. “saya buat macam ni agar awak senang…”

“tak ada istilah senang kalau saya kene tinggalkan abang sorang-
sorang lalui kepayahan.”
“awak tak faham..” sayu Aiman jawab.

Suara serak Syahirah berbicara lagi. “abang… biarlah susah senang kita
bersama.”
Aiman senyap.
“abang,tolong lah abang. Saya nak jadi isteri yang solehah.”

Aiman masih lagi senyap. Air matanya mengalir. Terharu dengan
kata-kata isterinya. Di saat semua orang menyalahkannya tapi
Syahirah tidak.
“abang…tolong jangan senyap macam ni.. saya bersalah sangat ni..”
“sayang tak perlu rasa bersalah.”
Terdiam Syahirah. Ya Allah….

“abang, cuba tengok kertas yang saya tampal dekat meja study saya
itu..”

Aiman bangun dan menuju ke meja tempat isterinya melakukan kerja-
kerja.
“cuba abang baca..”
Rasulullah saw. bersabda:

“Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada

Mukmin yang lemah. Segala sesuatunya lebih baik. Tampakanlah
terhadap hal-hal yang bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada
Allah dan janganlah engkau menjadi tak berdaya.” (Muslim)

Aiman beristigfar. Mata di pejamkan seketika.

“sayang..abang betul-betul tak kuat..” buat pertama kalinya kalimah
abang itu terluah juga.

“abang, tolonglah. Saya nak berada di samping abang saat susah dan
senang.”
“tapi abang tak kuat nak berhadapan dengan along dan semua orang.”

“abang, along hanya insan biasa. Abang ada kuasa untuk membawa
saya kembali.…”
Aiman hanya diam.

“istikharahlah abang, minta petunjuk-NYA…. Assalammualaikum.”
Syahirah dah tak sanggup nak berbicara lagi. Talian di matikan.
Aiman menarik nafasnya.
YA ALLAH……
lagu untuk entry ini, click lah =)
Nasihat Nabi s.a.w kepada Ali r.a

Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yang haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yang JUJUR itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Merahsiakan ibadahnya
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yang menimpanya.

Wahai Ali, bagi orang yang TAKWA itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda-tandanya:

1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

“Assalammualaikum..”
Aiman menoleh. “waalaikumsalam, eh ustaz.” Mereka bersalaman.
Ustaz itu senyum. “baca artikel apa itu?”
“Nasihat Rasulullah pada Ali.”
“oh, Alhamdulillah. Dari tadi ustaz nampak kamu duduk sini. Tak balik?”
Aiman senyum. “tenang duduk dekat masjid ni.”
“dari Subuh tadi. Dah nak masuk Maghrib ni, isteri kamu tak ikut?”
Aiman sentap. “hm,dia balik kampung.”

“oh..eh, ustaz nak pergi toilet sekejap. Kamu bacalah buku ini dulu.”
Aiman menyambut lembut buku nota kecil itu.
Tangannya menyelak muka surat pertama.


Yakin pada Allah bukanlah mengharap terkabulnya segala harapan,

Yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaan pada ketentuan-Nya,
Rasa bahagia dengan ujian walaupun perit,
Air mata yg menitis terasa bernilai buat menyiram api neraka,
Indahnya tarbiah Allah,tersiram rahmat dan hikmah,
Diuji kita sebagai tanda sayang-Nya….

Terkedu Aiman. Ya Allah…

Telah dua hari dia tidak berjumpa dengan isterinya. Tipu kalau dia kata
dia tak rindu pada wanita yang banyak mengubah hidupnya itu.
Memang perit sangat dia rasa. Urusan syarikat pula berkerja keras dia
agar dapat projek untuk membayar semua bil-bil syarikatnya. Abah
memang dah tak nak tolongnya. Yelah, dulu banyak kali abah tolong,
tapi dia yang mensia-siakan. Tapi itu dulu… sekarang lain…
_________________________
Assalammualaikum, abang dah makan? – Syahirah.

Aiman membaca message itu dan senyum. Dia tahu Syahirah tidak
mahu bercakap voice to voice dengannya. Merajuk tapi still tanya
khabar melalui pesanan ringkas (sms). Comel je isterinya itu merajuk.
Waalaikumussalam, Alhamdulillah sudah. – Aiman

Lepas beberapa minit.
Syarikat abang dah okay? – Syahirah.
Doakanlah ada projek yang masuk. – Aiman

Solat Dhuha lah abang. Solat itu membuka rezeki. insyaALLAH, kalau
kita sabar berdoa dan berusaha Allah akan tolong. – Syahirah.
Aiman senyum membaca message itu.


insyaALLAH. – Aiman.
____________________________________
“Assalammualaikum, abi.” Aiman menelefon ayah mertuanya, Haji Amran.
“waalaikumsalam. Aiman, kenapa ni?” nada risau.
“abi,saya… saya..” tak terluah oleh kata-kata.

“Aiman, abi faham. Sekarang kamu buka email kamu. Abi ada hantar
satu video. Kamu hayati dan kamu fikir lah baik-baik. Bersabar ya
Aiman.”
“terima kasih abi.”

Selepas salam berbalas. Talian di matikan. Syukur,abinya seorang yang
memahami.

Aiman membuka emailnya. Abinya agak moden kerana seorang dekan di
sebuah university terkemuka di tanah air. Wajarlah, alongnya tak mahu
adiknya Syahirah itu hidup melarat.
Matanya tertala pada email versi video itu.
kamu hayati dan kamu renung2kan lah. Kesian, abi tengok Syahirah. Dia sangat memerlukan kamu.
Air matanya jatuh lagi saat melihat video itu. Sungguh, dia hampir melepaskan tanggungjawabnya sebagai seorang suami. Astarfiruallahalazim.


Erat Syahirah memeluk suaminya saat Aiman masuk ke dalam rumah
abinya tadi. Haji Amran hanya senyum melihat mereka.
“abang please.. jangan tinggalkan saya lagi..” esak Syahirah.

Aiman yang terkedu itu mengesat air mata Syahirah. “shhtt, abang dah
datang ni. jangan nangis lagi ya.” mata mereka bertentangan.
Syahirah mengangguk dan memandang abi dan uminya.
“jaga dia baik-baik Aiman.” Pesan Hj. Amran.

“terima kasih abi, umi..” sayu sahaja Aiman bercakap. Teringat nasihat
abinya itu. Mujur alongnya ada conference dekat Seoul,Korea. Tak
perlu dia berdebat dengan alongnya itu. Terima kasih Ya Allah, KAU
permudahkan urusan ini.

“kami balik dulu abi, umi.” Aiman bersalaman dengan kedua mertuanya
itu di turuti Syahirah.
“Assalammualaikum.”
“waalaikumsalam.”
_________________________________

“saya sayang abang.” Luah Syahirah sewaktu mereka dalam kereta
perjalanan untuk pulang ke rumah.

Aiman yang tengah memandu itu senyum. “saya pun sayang awak
juga.”
Syahirah senyum senang.
“Ira…” panggil Aiman.
“ya?” Syahirah memandang suaminya yang tengah memandu itu.
Aiman diam sekejap. “thanks.”
“thanks untuk apa?”
“sebab awak saya dah banyak berubah.”

Syahirah ketawa kecil. “bukan saya lah tapi Allah. Allah yang ketuk
pintu hati abang.”

“tapi kalau abang tak jumpa inspirasi hati abang ni, abang tak
berubah..” kata Aiman.

Syahirah senyum. “saya hanya pengantara je. Semua itu telah tertulis
di Luh Mahfuz.”

Aiman mengangguk dengan mata yang masih lagi focus memandu.
“thanks lagi sekali.”
Dahi Syahirah berkerut. “untuk apa pula?”
“settlekan bil-bil syarikat tu..”
“kita suami isteri kene saling membantu.”
“mana Ira dapat wang banyak macam itu?”

Syahirah senyap. Sebenarnya itu wang yang di kumpul sebelum kahwin
lagi untuk dia menunaikan haji dan untuk kos perubatan barah hatinya
yang dia rahsiakan daripada abi,umi dan along . Dia bersyukur Allah beri
penyakit itu, dia rasa beruntung kerana dia akan sentiasa mengingati
mati dan bertaubat atas setiap kesalahannya.
Biarlah,hanya dia dan
Allah yang tahu derita bahagia ini.

Aiman memandang Syahirah sekilas. “sayang..mana awak dapat wang
banyak macam itu?”
Syahirah terkelu. “hm,rezeki Allah.”
“dari mana? Tak akan turun dari langit kot?” soal Aiman lembut.

“abang, jom kita makan dekat restoran tu, lapar pula rasanya.”
Syahirah menunjuk ke arah sebuah retoran di sebelah kiri itu.
Aiman terus lupa apa yang dia soal tadi. Kereta di belokkan.

Sewaktu makan di restoran itu mereka bertukar cerita dan ketawa.
Tiba-tiba , Syahirah terbatuk. Aiman terkejut. Syahirah terkejut
tangannya berdarah selepas dia menutup mulut tadi.

Aiman terus menerpa ke arahnya. “awak.” Terkelu lidah Aiman sewaktu
melihat darah itu.
Syahirah senyum. “biasalah ni, panas tu yang berdarah tekak tu.”
“kita pergi klinik.”
Syahirah dah pening. “tak apa. Ni panas ni. Dah biasa.”

“no… nampak serious ni.” ujar Aiman yang melutut di sisi Syahirah yang
duduk di kerusi itu.

Syahirah ketawa perlahan yang di buat-buat. “abang ni, panas je lah
ni. saya nak pergi toilet jap.” Sedaya upaya Syahirah cuba melangkah.
Kepalanya tiba-tiba berdenyut. Sakitnya Ya Allah.

Aiman tak tahu nak buat apa. Hanya dengan pandangan dia
menghantar isterinya itu. Sebak tiba-tiba hatinya. Ya Allah, semoga
semuanya baik-baik sahaja.

“abang, bangun..” Syahirah menggerakkan Aiman di sebelahnya.
“..Encik Aiman, bangun..” kejut Syahirah lagi. Kenapa tak bergerak ni.
Kuat Syahirah menggerakkan Aiman lagi. “abang….abang.. bangun…”
Aiman membuka matanya perlahan-lahan. “hmm, kenapa sayang?”

“abang,jom buat qiamullail berjemaah. Kita tak pernah qiamullai
berjemaah.”
Aiman duduk menghadap Syahirah. “dah pukul berapa?”
“hmm, 4.30 pagi.”

“jom.” Ajak Aiman. Kini, dia telah yakin untuk menjadi imam tidak
sia-sia dia ke pondok agama hari itu. “..sayang ambil wudhuk dulu..”

“okay.” Sebelum turun dari katil sempat Syahirah mencium pipi Aiman.
Terkejut juga Aiman.

“mimpi ke reliti ni?” seloroh Aiman dan memegang pipinya yang di cium
tadi.
Syahirah hanya ketawa halus dan masuk ke bilik air.

Selesai berqiamullai dan membaca doa Aiman bersalaman dengan
Syahirah.

“abang,saya nak minta maaf kalau saya ada terkasar bahasa dan
menyakitkan hati abang.” Seperti biasa Syahirah akan sentiasa
memohon kemaafan pada suaminya selepas solat. “..halalkan semua
makan minum.”

Aiman menarik Syahirah dalam pelukkannya. “abang pun nak minta
maaf tersalah kata dan menyakitkan hati awak. Abang, minta halal juga
semuanya ya.” dahi isterinya di cium.

“Allah makbulkan doa saya untuk dapat suami yang soleh.” Kata
Syahirah dan senyum.
Aiman hanya senyum. “hm, nak ikut abang Subuh dekat surau tak?”

Syahirah geleng. “boleh ea abang. Saya nak sembahyang dekat rumah
je. Letihlah.”
Aiman mengangguk. “oklah. Nanti abang belikan sarapan.”
“okay, saaaaayang abang !” lirih Syahirah dan senyum.
“sayang awak juga.”
_____________________________

Aiman memasukkan keretanya ke dalam porch rumah selepas pulang
dari surau. Sebelum keluar dia mengambil plastik yang mengandungi
dua bungkus nasi lemak. Aiman keluar dari kereta.
PRRRANGGGGG!!!!!!!!

Terkejut Aiman mendengar pinggan pecah. Terus dia berlari masuk ke
rumah. Aiman ternampak kelibat dua orang berbaju hitam dan
bertopeng. Pantas dia cuba mengejar dua makhluk yang pecah masuk
rumahnya itu. Dia berlari ke dapur.
Terkejut Aiman sewaktu dia ke dapur. Darah berlimpahan. Isterinya.

“Sayang !!!!” jerit Aiman melihat Syahirah yang menahan sakit akibat di
tikam dengan pisau. Aiman cuba mencari dua orang kelibat tadi, tapi
malangnya ada orang telah menerkup mulutnya dengan kain yang
mengandungi bahan kimia yang membuatkan Aiman tidak bernafas dan
pengsan.
**********

Aiman terpisat-pisat bangun. Kepalanya seakan sakit. Sewaktu mata
terbuka dia terdengar suara orang yang hendak masuk ke rumah.
Matanya beralih ke kiri. Ya Allah.

“sayang..” Aiman memangku Syahirah yang lemah itu. Entah macam
mana dia boleh memegang pisau. Aiman mencampakkan pisau itu.

“ha, ini tuan yang membunuhnya!” terkejut Aiman tatkala anggota polis
masuk ke dalam rumahnya.
“bukan saya.”
“dah bawak dia. Cuba periksa nadi mangsa.”

Tangan Aiman bergari. “bukan saya!..” Aiman terkejut melihat abahnya
juga turut di disitu. “Abah! Bukan Aiman!!! Abah!!” anggota polis itu
membawa Aiman keluar rumah. Abahnya hanya menggeleng dengan air
mata berlinangan.

“kalau kamu tak suka dia pun janganlah sampai macam ni…” sayu
abahnya berbicara.
“bukan Aiman bah!!”

Sewaktu keluar. Memang dah ramai orang di luar rumahnya. Aiman
memandang abi,umi dan alongnya. “abi, bukan saya, umi!!”
meronta-ronta Aiman.

“sedangkan orang gila tak mengaku dia gila, inikan kau yang waras nak
mengaku kau bunuh adik aku!” herdik abang iparnya yang mata merah
mungkin sebab menangis.
Aiman cuba meronta. “bukan saya! Abi!! Umi!! Percaya saya..”
“cepat bawa dia!” arah alongnya.

Ya Allah dugaan apa yang KAU berikan ini. Ya Allah izinkan hamba
dapat berjumpa dengan isteri hamba. Ya Allah…………. Semoga dia
selamat.
Air mata Aiman jatuh tika pandangan rumahnya makin hilang. Sayang…
Bantu hamba Ya Allah………
Haji Amran melawat menantunya di penjara.
“abi..percayalah saya..”

Haji Amran senyum. “sabar Aiman, kebenaran akan terungkap,
bersabarlah..”
“abi, macam mana keadaan Syahirah?”
Haji Amran senyap. Air matanya bergenang. Sebak dadanya.
“abi kenapa dengan isteri saya?”

Haji Amran hanya senyap dan senyum terpaksa. “bersabarlah Aiman,
berdoa banyak-banyak. Doa itu senjata muslim gunakan sebaik-
baiknya.
” Haji Amran bangun dari kerusi itu.

“abi,jawab saya abi. Syahirah macam mana?” mengalir air mata Aiman
tatkala ayah mertuanya tidak menjawab soalan.

“abi,kene pergi dah ni. banyak-banyakkan bersabar. Ingat Allah
sentiasa. Assalammualaikum.” Haji Amran terus keluar dari bilik itu.

Lemah lutut Aiman mendengar kata-kata abinya itu. Ya Allah, hamba
tak kuat…..

“abang, cuba tengok kertas yang saya tampal dekat meja study saya
itu..”

Aiman bangun dan menuju ke meja tempat isterinya melakukan kerja-
kerja.
“cuba abang baca..”
Rasulullah saw. bersabda:

“Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada

Mukmin yang lemah. Segala sesuatunya lebih baik. Tampakanlah
terhadap hal-hal yang bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada
Allah dan janganlah engkau menjadi tak berdaya.” (Muslim)

“Encik,saya nak sejadah dan tafsir Al-Quran..” kata Aiman pada
warden yang menjaganya itu.

Alhamdulillah,sepanjang dia di penjara itu. warden-warden di ditu
berlembut dengannya. Terima kasih Ya Allah, KAU melindungi aku.
Aiman membuat solat sunnat. Selepas itu dia membaca Al-Quran.
‘Al-Quran, the love letter from Allah’ – isterimu.
Air matanya terus mengalir sewaktu membaca ayat-ayat suci itu. Basah tafsir itu dengan air matanya.

Allah…
________________________________

Belajar DIAM dari banyaknya BICARA

Belajar SABAR dari sebuah KEMARAHAN
Belajar KESUSAHAN dari hidup SENANG
Belajar MENANGIS dari suatu KEBAHAGIAN
Belajar KEIKHLASAN dari KEPEDIHAN
Belajar TAWAKKAL dari UJIAN
Belajar REDHA dari satu KETENTUAN..

“Alhamdulillah.” Berulang-ulang ayat itu keluar dari mulutnya.
Haji Amran hanya senyum melihat wajah menantunya itu.
“bebas juga saya abi..” kata Aiman.

“Alhamdulillah, Allah tunjuk kekuasaanNYA dengan anggota polis yang
menemui kain yang menerkup kamu itu dan dompet perompak yang
tercicir itu.”

Aiman senyum. Terima kasih Ya Allah. “abi,jom jumpa Syahirah.” Bicara
Aiman ceria.
Haji Amran tersentak. Dia hanya mengangguk.

Aiman duduk di bahagian sebelah memandu. Abahnya telah berangkat
ke umrah, sebagai tanda bersyukur Aiman tak bersalah. Aiman hanya
senyum sepanjang jalan. Tak sabar hendak bertemu isterinya. Rindu.
Hampir sebulan dia tak bertemu.
Haji Amran berhenti di hospital. Aiman terkejut. “abi, kenapa di sini?”
“turun dulu Aiman. Jom.” Ajak Haji Amran. Aiman hanya menuruti.

Sewaktu tiba di depan wad Aiman terkejut melihat ramai orang. Dia
merenung dari luar sebuah bilik itu. Dia nampak abang iparnya dah
duduk menangis. Dia nampak uminya tengah menangis. Dia nampak
doctor. Perlahan Aiman melangkah ke arah bilik itu.

“maaf, dia tak dapat di selamatkan.” Lemah lutut Aiman dengar. Bukan.
Salah ni. Aiman menghampiri katil itu. “barah hatinya dah kriktikal,
effect. Dia tak dapat nak survive. Bersabarlah.”
Kaki Aiman hampir di tepi katil itu. Ya Allah…

Air matanya cuba di tahan. Sakit! Dia lihat Syahirah baring tenang di
atas katil itu.

Aiman mengangkat sedikit kepala isterinya itu dan di kucup dahi
isterinya lembut. Selepas itu, kakinya sangat lemah. Ya Allah beratnya
ujian ni..
“TAK!!!!!” jerit Aiman dan terduduk. Dia menangis.

Haji Amran menenangkan menantunya itu. “sabar Aiman…bawa
mengucap.”
“bukan Ira abi..bukan dia…” tangis Aiman.

Haji Amran mengusap bahu Aiman. “dah di tentukan ajalnya..” sebak
Haji Amran.

“tak…tak…bukan dia..” sayu Aiman mengungkap. Sekali lagi dia
memandang wajah jenazah isterinya itu.
Sakit.
Ya Allah sakitnya rasa ini.
Sakit sangat!
Kenapa Ya Allah.
Syahirah……….
Air mata lelakinya deras mengalir.
video cinta kita – click sini =)
“lagu apa?”

“tajuknya Cinta Kita nyanyian Teuku Wisnu dan Shireen Sungkar”
Syahirah mengambil mp3nya di almari yang terletak di ruang tamu itu
juga. Aiman hanya memerhati. “ .. haa, nah..” dia menghulurkan
earphone pada Aiman.

“hm, awak ambil satu..” kata Aiman dan menghulurkan sebelah lagi
pada isterinya. “..er..kita dengar sesama..” teragap-gagap Aiman.

“ok.” Ceria Syahirah menyambut earphone itu. Aiman menarik tangan
Syahirah agar duduk di sebelahnya. Mudah untuk dengar mp3 itu.
“Abang kita jadikan lagu kita nak?”
Aiman diam seketika. Huh, lagu ni rasa macam nak nangis je Aiman dengar. Tak tahu kenapa. “hmmm.”
kenapa harus begini…..

Aiman menutup buku agama yang di bacanya itu. Buku itu di letak di
sisi katil. Pelipisnya di gosok. Ya Allah.

Sedar tak sedar hampir masuk setahun setengah Syahirah pergi
menemui Ilahi. Sungguh, hampir 5 bulan dia cuba kembali ke reality.
Abah dan abinya puas meredhakan hatinya. Puas mereka
menghantarnya berubat. Waktu itu, hanya tuhan sahaja yang tahu
bertapa sedihnya dia kehilangan orang yang di sayangi dalam sekelip
mata.

Benarlah, ajal maut ketentuan tuhan. Akhirnya, dia akur. Setiap hari
tak pernah dia lupa untuk membacakan Yassin untuk isterinya.
Isterinya yang solehah. Inspirasi Hatinya.

Aiman turun dari katil dan keluar dari biliknya. Kini, dia kembali tinggal
bersama abah dan mamanya di villa mereka.
“Aiman, nak pergi mana?”

Dia senyum. “ma..” Aiman menghampiri mamanya dan di cium tangan
wanita itu. “nak keluar.”
“pergi mana malam-malam ni?” soal abahnya pula.

Aiman bersalaman dengan abahnya pula. “hm, pergi masjid. Aiman pergi
dulu. Assalammualaikum.”
“waalaikumsalam.”
_________________________________

Aiman meletakkan kereta sportnya di hadapan masjid itu. Senyumnya
terukir. Dia keluar dari kereta. Kaki melangkah masuk di pintu utama
masjid.

Setelah berwudhuk. Aiman melakukan solat sunnat masuk masjid.
Setelah itu dia melakukan solat sunnat taubat dan solat sunnat yang
lain. Selesai melakukan solat dia membaca Al-Quran pula.
“Assalammualaikum.” Sapa seorang lelaki separuh umur.
Aiman memberhentikan bacaannya. “waalaikumsalam.”
“anak musafir ke? Dah lewat malam ni.”

Aiman senyum. Dia tahu dah hampir 12 tengah malam. “saya ingat nak
tidur sinilah pak cik.”
“oh, kalau begitu pak cik balik dulu lah ya.”
Aiman mengangguk.

Setelah hampir satu juzuk Aiman baca matanya sudah mahu terlelap.
Aiman menyimpan semula Al-Quran itu ke rak. Sejadah di ambil untuk di
jadikan bantal. Aiman membaringkan badannya.
“Abang jangan lupa sebelum tidur baca surah Al-Mulk” pesan Syahirah.
“baik sayang.”
Terdiam Syahirah. Aiman senyum je.
“lagi?”
“er..abang jangan lupa baca doa tidur sebelum tidur..”

Aiman menadah tangannya untuk membaca doa tidur. Ya Allah,
rindunya hamba pada dia. Air mata Aiman mengalir. Dia baring mengiring ke kanan. Mata cuba di lelapkan.
Tiba-tiba, mata Aiman terpandang seseorang.
Sayang.

Aiman bangun. Dia menghampiri Syahirah yang senyum memandangnya
dengan siap bertelekung. “sayang..” Aiman menggenggam tangan
Syahirah. “jangan tinggal abang lagi.” Tangan itu di kucup. Syahirah
hanya senyum dan menarik tangan Aiman agar mengikutinya.
___________________________________________

Lemah lutut Dato Rahimi dan isterinya sewaktu mendapat berita itu.
Cepat mereka bergegas ke masjid yang di katakan pemanggil itu.

“tu lah Dato. Malam tadi saya jumpa dia sebelum arwah meninggal. Dia
kata nak tidur masjid. Saya ya kan je lah. Tak tahu pula saya yang
ajalnya dah makin tiba.”
Sebak Dato Rahimi mendengar.

“terkejut saya pagi tadi melihat dia tidur. Saya kejutkan dia untuk
bangun Subuh tapi tak bergerak-gerak, tu saya suruh orang check
nadi dia. Dia menemui Ilahi.”
Mengalir air mata isteri Dato Rahimi.

Ya Allah, semoga roh anak kandung dan menantunya di bawah
rahmat-MU.
Al-Fatihah.
Assalammualaikum – alhamdulillah tamat juga. Kadang-kadang dalam hidup ini tak semua benda kita boleh dapat. Apa yang kita rancang terkadang tak sama dengan apa yang kita akan dapat. Untuk kisah ini, bagi Aiman satu pengakhiran yang baik sebab dia sempat mendekati dirinya dengan ALLAH, dia juga dalam keadaan yang bersih.
Bagi kita?
wallahualam, hidup mati ini tak tentu bila tapi ingatlah. Ianya pasti. Permulaan hidup kita sangat indah di azan atau di iqamatkan. Ayat pertama yang kita dengar. Alangkah indahnya jikalau akhir hayat kita juga di akhiri dengan kalimah yang indah.

Mari kita berusaha menjadi hamba yang baik.
Ingat mati itu pasti syurga atau neraka yang menanti.
wallahualam.
___________________________________________________
aku copy paste jea.. yg mane merahmerah tu,, hanya org2 tertentu je yg paham n dpt kaitkn dgn idop aku,,, thanks for reading~

MirAcLes dO HaPpEn!

1 MirAcLes WilL HaPpeN !:

azalina said...

hmm,,hati aku sayu lhaa..
aku tak mampu nak bace !

Post a Comment