MirAcLe WoRdS

22 December 2011

Budak kampung! part 5

part 1
part 2
part 3
part 4
__________________________________________________________________

"saya dah lama perhatikan awak... awak yang paling sesuai berlakon watak ni."
kenapa suara dia tibetibe aje mengendur?
hah!? dia dah lama perhatikan aku? biar betul...? hari ni bukan 1 April dia nak prank aku. birthday aku apetah lagi. biar betul si Razif ni...

" err, ape awak cakap tadi?"

"awak paling sesuai dengan watak ni, awak tak perlu berlakon punn. ni memang diri awak."

"alamak, razif. saya tak mampu nak bawak watak ni lah. saya mintak maaf sangatsangat!"

"iman, look here. tak kan awak nak malu kan universiti kita? tahun lepas kita naib juara. tahun, saya harap nak juara. pleasee, saya merayu sangat. ni tahun last saya. ni sem last saya. bersungguhsungguh saya buat skrip ni. saya harap sangat dapat menaikkan nama U kita."

alahmakk! dah babak merayu ni yang aku lemah ni. mak! abah! tolong Iman! Iman tersepit ni.
nak ke tidak ek!?

"kenapa tak mula latihan lagi ni?"

"eh, prof! kata ada hal....."

"Razif, Razif, saya kata ada hal. saya datang lewat sikit. bukan tak datang langsung. awak nii!"

"ouh, ok,ok. saya tengah bincang dengan pelakon tadi. maaaf prof."

okaylah Razif. kali ni aku tolong kau. aku berlakon je lah. kalau ada benda tak kena. aku tanya kau okay? Hasif pun ada. Prof pun ada. ramai aku boleh tanya. tapi, yang pasti, aku takkan tanya doctor-to-be tu! jangan haraplah!

latihan pun bermula..

"BUDAK KAMPUNG!! Sini kau! sedar la diri tu sikit!"

err, nak guna ayat pedas hari tu ke? ermm, hemtam je lahh!

~~~~ latihan pun tamat.

"iman, jom balik!" ajak hasif

"tak pe lah Hasif, saya naik bas aje. jumpa lagi esok ek?"
hasif tersenyum tanda menghormati aku. humm, bagus jugak mamat ni. dalam gila dia tu. ada jugak rasa hormat kat orang perempuan. bukan macam doctor-to-be tu. menyakitkan hati aje. ade ke patut dia hon aku masa aku nak lintas jalan. semua pandang aku macam benda tu salah aku. padahal mamat tu yang salah! dia sepatutnya menghormati pejalan kaki. kalau kat luar negara, memang pejalan kakik di utama kan. rakyat malaysia aje belum amalkan benda ni. sesetengah aje. yang lain, pentingkan diri sendiri! menyampah betul!

"Iman, awak ada kelas pagi tak esok?"
tanya Razif masa kami samasama tunggu bas. aku bukak buku nota aku.

"err,, tak ada. kenapa?"

"saya buat latihan pagi. pukul 8 sampai 10 pagi. datang makmal bahasa okayy!?"

"latihan petang?"

"ada jugak. kita kena banyak latihan sekarang ni, masa semakin suntuk. "

aku hanya mengangguk. lepas 2 minit, bas pun sampaii. terus aje kami naik bas. dia duduk belakang aku. ni dah lewat dah. sikit lagi aje maghrib. badan dah berlengas. bau dia tak payah cakap lah! itik bau pun boleh pengsann! skunk pulak angkat bendera putih aje lah!

"awak tinggal kat taman ni jugak?"
Razif sekadar tersenyum. ruparupanya, selama ni kami berjiran. dalam jarak 3 pintu aje.
ok lah. dah maghrib ni. tak elok dok luar lama2.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"morning!"

"eh, dah pukul 8.15 pagi ni. kenapa orang lain tak ada?"

"ermm,, tak pe lah, kita mula latihan sekarang ek!?"

"okay, Iman dah baca skri semalam. nice story line. Iman suka. cuma. Iman tak yakin nak berlakon babak nangis2 tu. one more, Iman tak mungkin nak dapat jatuh hati dengan mamat poyo lah!"

"mamat poyo, who...?"

"doctor-to-be tu lah!"

"Iman, i told you yesterday, ni tahun last saya. pleasee, Iman, pleasee."
haduii! tolong lah director-to-be ni. aku dah la tak tahan dengan pujuk rayu muka puss in boots kau tu.

"okaylah okaylah." terpaksa aku mengalah jugak! latihan pun di mula kan. Nyata Razif ni seorang cikgu yang baik. bersungguhsungguh dia ajar aku. macam2 cara. suruh aku fikir benda sedih. happy. ahh, macam2 lah. selesa aku belajar dengan dia. banyak ilmu aku collect hari ni.

"okay, latihan pagi ni tamat."

"baru 9.30. kan?"

"kita minum kat cafe ek!? saya laparr"

"er,, saya. err, tak pe lah. saya tak lapa"
gila kau tak lapa? perut nga menyanyi riang ni! pagi tadi bangun lewat. tak sempat sarapan. semalam pun just makan buah aje. tak makan malam sebab tertido lepas isyak. house mate pun satu! kejut lah aku. tak tahu ke tenaga aku habis masa latihan petang semalam.

grrrruuuuuuu~

"betul ke ta lapa? perut mana yang berbunyi tadi?"
err, alamak! kantoi lah perut ni! aku tak nak termakan budi, takut tergadai body. *ayat mak ni.
cis, dia senyum sinis kat aku! kurang asam punya orang!

"tunggu apa lagi. jom lah."

nak tak nak, terpaksa kaki aku follow langkah dia. haduii!

"err, kenapa orang lain tak ada masa latihan tadi?"

"latihan ni untuk Iman aje. Iman kan freshie dalam bidang ni. so, kena belajar lebih sikit. lagi pun, ni je lah peluang Razif nak kenal Iman."

ape maksud dia' ni aje peluang Razif nak kenal Iman?' aku makin konfius ni. tolong lah Razif. jangan buat aku tertanya-tanya.

"ohh.." tak mampu berkatakata lagi.


__________________________________________________________________
MirAcLes dO HaPpEn!

2 MirAcLes WilL HaPpeN !:

someone said...

sawet gilaa bhaii!
huhu,, kiut ahh~

Anonymous said...

comel la ko pikazati sekarang..pink2 lgi tu :) suke.btw ko pnye bakat menulis mmang mnyrlah even aku x bce dri first aku tahu citer ni sedap ...

domok

Post a Comment